Zip te traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

misterfawlty

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2003
Aangezien ik hier nieuw ben, hallo iedereen !!

Ik heb in de pc van mijn vader (Packard Bell AMD) een NIEUWE interne Zip drive (100 MB) geinstalleerd, samen op de IDE met het diskette station.

Alles werkt, maar al vanaf het begin duurt het abnormaal lang om data van en naar de Zip te kopiëren (voor de hele zip te vullen, bijna 2 uren !!)... de Zip staat als Master dus...

... iemand een idee waaraan deze lage date-transferten te wijten zouden kunnen zijn ?

Alvast bedankt !

De diskettedrive is niet aangesloten op een IDE-kabel maar op een smallere kabel die naar de diskette-controller gaat.

Op die kabel hebben we geen master/slave instellingen. De twist in de kabel zorgt voor het verschil tussen de diskettestations (of andere apparaten)

Ik wil dus graag weten hoe je de zip-drive hebt aangesloten.

De diskettecontroller zelf is trouwens een trage verbindingsbus, als de zip-drive daarop is aangesloten is het niet vreemd dat e.e.a. traag is.

Dank je Tiborv voor je reactie

Ik heb hem nog eens opengedaan en het nog eens nagekeken, en inderdaad ik heb me vergist :

het diskettestation zit inderdaad apart, en de ZIP zit op dezelfde IDE als de cd-rom lezer (geen brander !), als slave (ik heb de jumper zo ingesteld) ... is dit fout ?

Hoe weet je eigenlijk als je 2 apparaten hebt dewelke master moet zijn en dewelke de slave ?

Geplaatst door misterfawlty

Hoe weet je eigenlijk als je 2 apparaten hebt dewelke master moet zijn en dewelke de slave ?
Vanaf het moederbord gezien.
Einde IDE-kabel is master de aansluiting daarvoor is slave.

BTW welkom op Helpmij.:)

De ene is master en de andere is slave, dit is eigenlijk alles, welke je master maakt, maakt niet uit tenzij het een harde schijf betreft, deze is over het algemeen altijd de master.

Geplaatst door crash
Vanaf het moederbord gezien.
Einde IDE-kabel is master de aansluiting daarvoor is slave

Positie maakt niet uit, probeer maar. Alleen bij CS maakt dat uit.

Geplaatst door Tiborv

Positie maakt niet uit, probeer maar. Alleen bij CS maakt dat uit.
Dit is nieuw voor mij.
Ik weet niet beter dat de eerste connector slave is op de IDE-kabel en de laatste connector master.
Voor zover ik het weet staat het ook zo uitgelegd in de handleiding van een moederbord.

CS is toch Cable Select?

Ja, CD is kabelselect.

In mijn kast heb ik mijn DVD helemaal boven in en twee positie's eronder mijn Brander. De DVD gebruik ik namelijk vaker.

De Brander zit op de middelste aansluiting en is Master, de DVD op de laatste en is Slave. Werkt probleemloos. Ook bij mijn oude mobo en andere PC's...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan