• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoek chauffeur in kolom A

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Office versie
Microsoft 365
In bijgaand bestand staat per datum wie rijdt en wie meerijdt. Op rij 1 staat 'geen auto' als er nog geen chauffeur is aangemeld. Is dat wel het geval dan wil ik daar graag de naam van de chauffeur uit kolom A. Ik weet dat ik er met verwijzing en verschuiving moet komen, maar ik krijg die combi niet werkend.

Bijlagen

In bijgaand bestand staat per datum wie rijdt en wie meerijdt. Op rij 1 staat 'geen auto' als er nog geen chauffeur is aangemeld. Is dat wel het geval dan wil ik daar graag de naam van de chauffeur uit kolom A. Ik weet dat ik er met verwijzing en verschuiving moet komen, maar ik krijg die combi niet werkend.

Welke van de 6 chauffeurs zou er gekozen moeten worden?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Is dit wat je voor ogen als formule in L1:

Code:
=ALS(AANTAL.ALS(L6:L11;"c")=0;"geen auto";INDIRECT(ADRES(VERGELIJKEN("c";L6:L11;0)+RIJ(L6:L11)-1;1)))

PS. Dit is een mogelijke oplossing, maar er bestaan nog andere.

edit: andere mogelijkheid: =ALS(AANTAL.ALS(L6:L11;"c")=0;"geen auto";VERSCHUIVING($A$5;VERGELIJKEN("c";L6:L11;0);0;1;1)) en uiteraard ook variaties op het thema.

Laatst bewerkt:
Finch,

Dank, hij doet bijna precies wat ik wil. In het originele bestand staan voor- en achternamen met spaties, dus ik heb hem zo aangepast:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(L6:L11;"c")=0;"geen auto";LINKS(INDIRECT(ADRES(VERGELIJKEN("c";L6:L11;0)+RIJ(L6:L11)-1;1));VIND.SPEC(" ";INDIRECT(ADRES(VERGELIJKEN("c";L6:L11;0)+RIJ(L6:L11)-1;1));1)-1))

Finch,

Dank, hij doet bijna precies wat ik wil. In het originele bestand staan voor- en achternamen met spaties, dus ik heb hem zo aangepast:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(L6:L11;"c")=0;"geen auto";LINKS(INDIRECT(ADRES(VERGELIJKEN("c";L6:L11;0)+RIJ(L6:L11)-1;1));VIND.SPEC(" ";INDIRECT(ADRES(VERGELIJKEN("c";L6:L11;0)+RIJ(L6:L11)-1;1));1)-1))

Ik begrijp niet goed waarom er een aanpassing moet gebeuren omdat de voor- en achternamen met spaties geschreven staan?

Ik begrijp niet goed waarom er een aanpassing moet gebeuren omdat de voor- en achternamen met spaties geschreven staan?
Finch,

In mijn voorbeeld had ik om privacyreden de achternamen en verdere gegevens weggelaten, in mijn echte bestand staan die wel en dan is de naam te groot voor voor de kolombreedte. Daarom heb ik die aanpassing gebruikt om van bijv Paul de Groot alleen Paul terug te krijgen.

Overigens, je tweede suggestie was de oplossing die ik heb geprobeerd te bouwen, maar niet voor elkaar kreeg. Ik ga hem morgen op mijn gemak bekijken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan