• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoek de laatste/hoogste waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

McPhone

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2001
Hoi,

Ik heb een bestand met een aantal artikelen, als ik nu een artikel wil toevoegen moet ik het laatste artikel van dat soort opzoeken met de hoogste waarde.

vb

Tool001
t/m
Tool012

Desk001
t/m
Desk055

Kan ik met een formule, macro of wat anders laten zien wat de hoogste waarde is in het voorbeeld moet hij dus Tool012 en Desk055 weergeven

Je vraag is erg onduidelijk.
Waar in het werkblad staan je gegevens?
En wat hebben Tool en Desk met elkaar te maken?

in kolom D staan artikelen

Desk001
Desk003
Desk006
Desk002
Desk004
Tool003
Tool002
Tool004
Tool006
enz.

nu wil ik een lijstje met de hoogste waarde
dus
Desk006
Tool006
enz.

Hoogste waarde van Desk:
=MAX((WAARDE(RECHTS(d1:d9;3)))*(LINKS(d1:d9;4)="Desk"))
Hoogste waarde van Tool:
=MAX((WAARDE(RECHTS(d1:d9;3)))*(LINKS(d1:d9;4)="Tool"))

1. Deze formules werken alleen als alle cellen in het bereik (in dit voorbeeld d1:d9) zijn ingevuld.
2. Formules invoeren door Ctrl en shifttoets ingedrukt te houden en dan op enter te drukken.

Als je eerst de getallen afsplitst van de tekst - via =rechts(d1;3) enz. - dan kun je eenvoudigere formules gebruiken.

Aanvullende opmerking: Let er wel op dat in de cellen achter de tekst geen spatie(s) staan, anders werken de formules natuurlijk niet goed.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan