• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoek e-mailadres bij verschillende schrijfwijzen naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter59

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Berichten
1.733
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office versie 365
Hallo,

Ik ben aan het worstelen om een formule te vinden om een e-mailadres te zoeken in een lijst.
Als iedere naam gelijk was geschreven (achternaam, voornaam) dan was het geen probleem.
De schrijfwijze waarop gezocht dient te worden kan vaak drastisch verschillen.
In het voorbeeldje dient in kolom B het e-mailadres te komen welke uit kolom F gezocht dient te worden.

Ik hoop dat ik het e.e.a. duidelijk heb uitgelegd.

Alvast dank voor het meedenken.

Mvg
Peter
 

Bijlagen

  • Zoek e-mailadres bij verschillende schrijfwijzen naam.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 26
En waarom kan de schrijfwijze drastisch verschillen? Als dat komt omdat mensen niet weten hoe iemands naam wordt gespeld, dan kan je de lijst met namen die voor de kolom met mailadressen staat toch gebruiken om er een keuze uit te laten maken? Dan ben je klaar met een VERT.ZOEKEN. Om hoeveel verschillende namen gaat het hier in werkelijkheid?
 
Hallo SjonR

Je hebt volkomen gelijk zij het dat de namen in kolom A uit een ander bestand wordt geüpload.
In dat bestand kan men de naam invullen zoals je wilt, helaas.
De namen met e-mailadressen (kolom E en F) is van een ander bestand en zijn allemaal uniek dus achternaam eventueel voorvoegsels, voornaam

Mvg
Peter
 
En in dat bestand waar je de naam moet invullen kan je dat niet met gegevensvalidatie (lijst) beperken tot de juiste namen?
 
Voor zover ik uw uitleg begrijp.
Kan je hier iets mee?
Kolom A en Kolom E worden vergeleken.
 

Bijlagen

  • Zoek Email.xlsb
    22,1 KB · Weergaven: 34
Hallo SjonR /gast0660

@SjonR
Helaas is dit niet mogelijk. Het is een programma van AFAS.

@gast0660
Dat ziet er al veel belovend uit.
Ik ga hier in de loop van morgen eens mee aan de slag in het origineel.

Tot zover beiden al hartelijk dank voor jullie respons.

Wordt vervolgd.

Mvg
Peter
 
Hallo gast0660

Vooraleerst excuses voor de late reactie.

Ik heb van alles getracht maar helaas niet het beoogde resultaat.
Zie bijlage hoe ik het voor ogen heb dus bij iedere naam het juiste mailadres uit kolom F.
Het is volgens mij een moeilijke oftewel als het niet mogelijk is d.m.v. een formule en/of VBA dan wordt het helaas veel "hand"werk.

Nogmaals dank voor het meedenken.

Mvg
Peter
 

Bijlagen

  • Zoek Email.xlsb
    21,5 KB · Weergaven: 40
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan