• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoek en vervang in aanliggende cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hardyw67

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
15
Ik heb een lijst met product -nummers; -beschrijving; -aantal. Deze drie kolommen staan 6 keer achter elkaar in dezelfde sheet. Een aantal productnummers moet eruit, geen probleem met Cntr-H, maar de 2 cellen erachter moeten ook leeg worden want daarin staat immers de omschrijving en het aantal. Is daar een handigheidje voor? Vooralsnog sorteer ik 6 keer op artikelnummer en verwijder ik handmatig de betreffende artikelen..
 
Ik heb een lijst met product -nummers; -beschrijving; -aantal. Deze drie kolommen staan 6 keer achter elkaar in dezelfde sheet. Een aantal productnummers moet eruit, geen probleem met Cntr-H, maar de 2 cellen erachter moeten ook leeg worden want daarin staat immers de omschrijving en het aantal. Is daar een handigheidje voor? Vooralsnog sorteer ik 6 keer op artikelnummer en verwijder ik handmatig de betreffende artikelen..

Stuur voorbeeld mee ..... het is - althans voor mij - zo helder als koffiedik .. :p
 
Stuur voorbeeld mee ..... het is - althans voor mij - zo helder als koffiedik .. :p

Ok ik heb even een soortgelijke opbouw gemaakt. In mijn echte bestand die ik niet openbaar kan maken is het artikelnummer 6 cijferig en is de omschrijving in verschillende talen. Dat laatste maakt het lastig met zoeken en vervangen. De omschijving wisselt soms dus als ik het bestand wekelijks verwerk (printen) dan moet ik elke keer dezelfde handelingen verrichten dat is behalve het nummer ook de 2 naastliggende cellen verwijderen. Behalve printen moet ik er nadien ook draaitabellen van maken etc. dus die invo van omschrijving en aantal moet ook mee verdwijnen.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    18 KB · Weergaven: 34
hoi hardyw67

moeten de nieuwe lege cellen opgevuld worden door kolom_delen omhoog te schuiven?

groet sylvester
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Kun je hier wat mee?
Selecteer het te verwijderen artikel en druk op de knop.

Met vr gr
Jack
 
hoi Jack :thumb:

bedankt! dit is het inderdaad. kan de functie ook ingesteld worden over de hele sheet?
de artikelnummers staan immers verdeeld over 18 kolommen.
 
hoi Jack :thumb:

bedankt! dit is het inderdaad. kan de functie ook ingesteld worden over de hele sheet?
de artikelnummers staan immers verdeeld over 18 kolommen.

Hallo hardyw67,

Het maakt niet uit hoe groot, breed of lang je bestand is. Dit heb ik met behulp van VBA gemaakt met deze code,
Code:
Sub Knop1_Klikken()
ActiveCell.Resize(, 3).ClearContents
End Sub
Waarbij van uit de aktieve cel en 2 cellen ernaast (=3 cellen) de gegevens gewist worden.
Let wel op! Er wordt altijd vanuit de aktieve cel uit gegaan, ook al sta je op beschrijving of aantal dan nog worden er 2 cellen naast de aktieve cel verwijdert. Het is maar dat je het weet.

Met vr gr
Jack
 
je schrijft "..er wordt altijd vanuit de actieve cel uitgegaan..", dat is nog een uitdaging, want als ik artikel 777 incl de naastgelegen cellen leeg wil hebben maar dan over de hele sheet, is daar iets slims voor te bedenken?
 
Hallo,

Dan verander je je code toch in
Code:
Sub Knop1_Klikken()
ActiveCell.Resize(, 18).ClearContents
End Sub
Of zie ik iets over het hoofd?

Met vr gr
Jack
 
Hoi Jack,

Getal 18 snap ik, alleen leg ik het misschien niet goed uit. Stel ik wil in mijn voorbeeldbestand in 1 klik artikel 666 verwijderen en de twee aanliggende cellen rechts. Dus niet op 1 plek maar in het hele blad.

Sorry voor het misverstand en alvast bedankt voor de oplossing :)

M vr gr
Hardy.

ps. in het voorbeeld dus op zes plaatsen tegelijk
 
Laatst bewerkt:
Code:
Sub test()
  On Error Resume Next
  Do
    Sheets("Blad1").UsedRange.Find(666, , xlValues, xlWhole).Resize(, 3).ClearContents
  Loop Until Err.Number > 0
End Sub
 
Hoi Rudi,
Getest en ok! Ik ben er erg blij mee.
Jack en anderen ook bedankt.
M vr gr
Hardy.
 
Op de valreep ...
 

Bijlagen

  • voorbeeld2.xls
    45 KB · Weergaven: 31
Op de valreep ...

Goedemorgen Jack,

Die ziet er helemaal strak uit zeg! Bedankt wederom. :thumb:

M vr gr

Hardy.

ps: nou zal ik wel overkomen als een noob maar hoe krijg ik dat knopje, die macro nou in het werkblad waar het om gaat?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan