• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoek formule nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

ABO01

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2019
Ik heb formule nodig die op basis van 1 cel gaat zoeken vervolgens de grootste getal opgeven uit de rij en dan de 2e en dan 3e getal. Resultaat moet in gele cellen. Formule moet zoeken op datum in rij 9 en datum in regel 2 en dan de grootste getal in rij 10 opgeven. Bijvoorbeeld datum Apr-2020 (J9) uitkomst in cel J10 zal 80 moeten zijn, cel J11 zal 46 moeten zijn…..
En dan vervolgens in cel J17 zal Anne moeten staan, in cel J18 zal Pit moeten staan….

Bijlagen

Een voorbeeld voor C10 en dan doortrekken

Code:
=GROOTSTE(VERSCHUIVING($C$2;1;VERGELIJKEN(C$9;$C$2:$L$2;0)-1;4;1);RIJ(A1))

HI JVeer,

Het werkt. En wat is met cel J17? Daar zou naam moeten komen van de grootste getal.

In C17 en doortrekken (mogelijk invoeren met control shift enter)

Code:
=INDEX($B$3:$B$6;VERGELIJKEN(GROOTSTE(INDEX($C$3:$L$6;RIJ($1:$4);VERGELIJKEN(C$16;$C$2:$L$2;0));RIJ(A1));INDEX($C$3:$L$6;RIJ($1:$4);VERGELIJKEN(C$16;$C$2:$L$2;0));0))

Laatst bewerkt:
Alternatief voor C10 (mogelijk invoeren met control shift enter)

Code:
=GROOTSTE(INDEX($C$3:$L$6;RIJ($1:$4);VERGELIJKEN(C$9;$C$2:$L$2;0));RIJ(A1))

Hi Jveer,

Over cel C17, ik krijg alleen Jan te zien. Ik doe denk ik iets niet goed......

=INDEX($B$3:$B$6;MATCH(LARGE(INDEX($C$3:$L$6;ROW($1:$4);MATCH(I$16;$C$2:$L$2;0));ROW(A1));INDEX($C$3:$L$6;ROW($1:$4);MATCH(I$16;$C$2:$L$2;0));0))

Je moet de formule invoeren met control shift enter(het is een matrix formule)

Hi Jveer,

Ja, dat had ik gedaan. Maar ik krijg alleen Jan te zien

Misschien even handmatig de verwachte uitkomst invullen? Je hebt het ergens of datums maar die zijn in het bestand niet te vinden. Een periode-aanduiding is iets anders dan een datum.

Hi VenA,

Ald voorbeeld: I17=Anne / I18=Pit / I19=Dave / I20=Jan Dat is volgorde van de grootste getalen in I10t/m I13

Ik heb formule nodig die op basis van 1 cel gaat zoeken vervolgens de grootste getal opgeven uit de rij en dan de 2e en dan 3e getal. Resultaat moet in gele cellen. Formule moet zoeken op datum in rij 9 en datum in regel 2 en dan de grootste getal in rij 10 opgeven. Bijvoorbeeld datum Apr-2020 (J9) uitkomst in cel J10 zal 80 moeten zijn, cel J11 zal 46 moeten zijn…..
En dan vervolgens in cel J17 zal Anne moeten staan, in cel J18 zal Pit moeten staan….
En dan vervolgens in cel J24 sum of getalen dan de datum

Bijlagen

Toch vrij duidelijk wat gewenst wordt, durf ik zo te denken.
Formule voor C17:
Code:
=INDEX($B$3:$B$6;VERGELIJKEN(C10;VERSCHUIVING($C$3:$C$6;0;VERGELIJKEN(C$16;$C$2:$L$2;0)-1);0))

De som doe je simpelweg met de functie 'som';)
Code:
=SOM(C10:C13)

Hi Enigmasmurf,

Voor cel C17 formule werkt, dank je wel.

Voor C24 alleen SOM gaat niet werken, want hij moet eerst op datum zoeken (juiste kolom mey hetzelfde datum) en dan pas optellen (SOM)

De volgorde van je 'datums' in de rijen 9, 16 en 23 is identiek, dan zie ik niet waarom nogmaals het wiel zou moeten uitgevonden worden, m.a.w. in het voorbeeld zoals je het gepost hebt moet een gewone som-formule wel degelijk volstaan.

Omdat data en datums zullen steeds veranderen. Voorbeeld in de file is om makkelijker uit te leggen welke formule ik nodig heb Data zal steeds schuiven en zal niet op dezelfde cellen blijven. Daarom heb ik formule nodig die op datum gaat zoeken en dan in die rijen getaalen optellen.

Dat mag heus geen verschil maken, en anders heb je een héél slecht voorbeeld geplaatst.
Ik zou verwachten dat je de structuur van de rijen 9 tot 24 toch zo wil houden (?) Dat de volgorde in rij 2 anders is wordt al opgevangen in rijen 10 tot 13, dus die mag je door elkaar husselen zoveel je wil.
Anders gezegd, de gegevens in rijen 9 tot 24 horen toch bij elkaar PER KOLOM.
Neem bijvoorbeeld april 2019, dat staat in die rijen steeds in kolom I, dat lijkt me ook volkomen logisch.
Welnu, dan werkt het!

Bedankt voor je help en sorry als mijn voorbeeld niet goed was. File is als voorbeeld en formule is niet voor toegevoegde file maar voor een meer uitgebreide file.

Als iemand me kan helpen met de laatste formule nog heel graag.

Geeft dit het gewenste resultaat:

Code:
=LARGE(OFFSET($B$3;0;MATCH(I$9;$C$2:$L$2;0);4;1);ROW($A1))
Code:
=INDEX($B$3:$B$6;MATCH(I10;OFFSET($B$3;0;MATCH(I$9;$C$2:$L$2;0);4;1);0);1)

Bijlagen

@ Piet Bom,

Omdat ik ook meespeelde in dit draadje even je bijlage bekeken, en dit geeft het resultaat dat meerdere posts geleden al behaald werd (zie #12).
Nadien is TS nog enkel blijven weigeren te geloven dat het antwoord op zijn bijkomende 'som'-vraag ook juist was.
Met een kleine moeite kunnen we dat ook volgens zijn wensen in een formule gieten, alleen: waar slaat het op?

@Enigmasmurf,
O ja, ik had het niet goed gezien. Sorry.
We wachten even af wat de TS eigenlijk wilt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan