• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoek functie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nickz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nickz

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2007
Ik heb een kolom met plaatsnamen en kolom met routenummers.

Ik wil weten bij welke plaatsnaam die routenummer hoort. Nu komt er in kolom B een routenummer vaker voor. Het is overigens wel zo dat een plaatsnaam meedere routenummers kan hebben. Ik dacht zelf aan eerst unieke waarden maken en vervolgens een 'Zoeken' formule?

dus:

KOLOM A KOLOM B
Nunspeet 11
Ermelo 12
Harderwijk 14
Zwolle 17
Ermelo 12

Heeft iemand een idee? Als bijlage een voorbeeld met fictieve gegevens.

Bijlagen

Ik zou gaan voor een uitgebreide filter en in het bereik van de criteria zet je dan het nummer dat je wil opzoeken.

Ik dacht zelf aan eerst unieke waarden maken en vervolgens een 'Zoeken' formule?

Dat zou een hele grote stap in de goede richting zijn, aangezien er meerdere plaatsen dezelfde nummers hebben.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

je kan natuurlijk gewoon VERT.ZOEKEN gebruiken met bijvoorbeeld een gevalideerde lijst.
Even een bereik benoemen. Moet je wel ook even plaatsnaam en routenummer omdraaien, anders wordt het lastig zoeken.
Zie bijlage

Pobleem dat wel blijf is dat plaatsnamen dubbel in de lijst blijven staan, maar dat moet op te lossen zijn met een functie als VERSCHUIVEN ofzo. Heb er even mee zitten knoeien, maar het lukt me niet (heb die functie eigenlijk nog nooit gebruikt, maar heb erover gehoord). Kan iemand anders dat even aanvullen misschien?

Bijlagen

je kan natuurlijk gewoon VERT.ZOEKEN gebruiken met bijvoorbeeld een gevalideerde lijst.
Even een bereik benoemen. Moet je wel ook even plaatsnaam en routenummer omdraaien, anders wordt het lastig zoeken.
Dat is voor mij 1 van de redenen dat ik VERT.ZOEKEN nooit zal gebruiken. Ik vind de functie niet soepel genoeg. Verschuiving of Index zijn veel handiger.

Pobleem dat wel blijf is dat plaatsnamen dubbel in de lijst blijven staan, maar dat moet op te lossen zijn met een functie als VERSCHUIVEN ofzo. Heb er even mee zitten knoeien, maar het lukt me niet (heb die functie eigenlijk nog nooit gebruikt, maar heb erover gehoord). Kan iemand anders dat even aanvullen misschien?
Dit probleem blijf je met verschuiving ook houden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

is al gelukt met vert.zoeken! bedankt. Overigens nog 2 kleine vraagjes:

ik heb een rij met getallen met spaties er voor. Ik kan deze dus niet gebruiken in een formule. Valt dit op te lossen?

Optellen van een getal naast een plaatsnaam:

SOM.ALS(A:A;"NUNSPEET";B:B) wil wel! Maar de criteria wil ik verwijzen naar een cel met een plaatsnaam. Anders moet ik alle plaatsnamen handmatig aanpassen. Echter werkt dit niet, omdat dit geen cijfers betreft, maar een naam. Iemand een idee?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Data > Tekst naar kolommen gebruiken.

En vervolgens splitsen op een komma (en aanvinken om meerdere scheidingsteken als 1 te beschouwen).

Vervolgens nog eens hetzelfde maar splitsen op een punt.

Wigi

Ik heb het nog wat verder aangepast, werkt nu beter. Heb een gealfabetiseerde selectie van unieke waarden gemaakt met een macrootje, nu gaat het beter. Ben je al die dubbele namen ook kwijt.

Zie bijlage. :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan