Zoek gratis driver voor Wireles Cardbus Adapter

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik heb een wireless lan insteekkaart die ik in mijn oude laptop wil prikken. Ik heb er geen drivers bij. Met Linux werkt hij meteen, maar met Windows (XP) krijg ik hem niet aan de praat. Kom er op internet niet uit met alle bekende sites die beweren alle drivers te leveren, en als ik wat vind blijkt 'free' niet zonder kosten.
Op de voorkant staat Wireless Cardbus Adapter en Wireless Lan met een stickertje met Senao. Verder Dual Band en IEEE802.11a/ g
Op de achterkant zit een sticker met een barcode en S/N: 038043965 en
SL-5354CB ARIES
MAC: 00026F2033D0
Hoe kom ik aan een driver?

Geen idee hoe jackall aan die driver is gekomen. Als het de goede is: Petje af voor hem :)
Indien het niet de goede driver blijkt te zijn:
[in XP]
Open Apparaatbeheer
Dubbelklik het apparaat dat die WLAN adapter voorstelt (staat er, als het goed is, met een geel uitroepteken).
Kijk in tabblad Details
Ga met de dan getoonde (hardware-id) gegevens aan de slag met deze instructie, specifiek het opzoeken van hardware-id's in de sectie :::::::::::::::::::::::: Drivers opzoeken :::::::::::::::::::
["Officiële website"]

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Geen idee hoe jackall aan die driver is gekomen. Als het de goede is: Petje af voor hem :)
Tijs.

Thnx:thumb:
Ts gaf al aan Saneo, de off. website is NL.
Adh van het serielnr. die hij gaf kwam ik op die driver uit.

Het is me nog niet gelukt. Op de Engenius site staan alleen usb-stick-versies. Cardbus adapter geeft geen resultaat. Vervolgens het tweede advies geprobeerd: de link met 'Drivers opzoeken'. Dan wordt je doorgesluisd naar de site Driver agent.com. Als je daar 'Senao cardbus adapter' intikt, krijg je plm 175 hits voor alle merken waarvoor Atheros wlan-adapters maakt, maar daar zit vreemd genoeg geen Senao bij (ik wist dat Senao-kaarten bij Atheros worden gemaakt, vandaar dat de naam Senao op een stickertje zit). Er staan er wel een paar hits zonder merknaam in de lijst. Een daarvan wordt omschreven als 'card' en heeft type aanduiding 802.11n, maar ik heb 802.11a/g. Dat is de enige die qua type-aanduiding in de buurt komt. Om dat uit te proberen moet ik dan wel eerst 30 dollar overmaken! Voor minder koop je een nieuwe card met installatie cd!
Overigens zit op mijn laptopje Windows 2000 en geen XP zoals ik eerst zei.

Laatst bewerkt:
Heb je die driver van engenius wel geprobeerd.
Het serienr wat je opgaf linkte volgens die site naar deze driver.

Geef ons dan de precieze hardware-id's die je ziet als je mijn vorige instructie uitvoert. Overigens kun je (zoals al gelinkt) gewoon hier dan zelf op zoek welk apparaat het zou moeten zijn.

Tijs.

Die driver van Engenius werkt na installatie niet. Heb ondertussen op de site van Atheros een 'generieke' driver gevonden die voor meerdere Atheros wlan apparaten en cards zou moeten werken voor Windows 2000 en XP. Op mijn desktop kon ik hem probleemloos downloaden maar op mijn laptop geeft de downloadlink geen reactie. Dus heb ik de download van mijn desktop op een stick gezet en die in de laptop geprikt. Die moet dan worden geopend met jZip maar die geeft errors dus Winzip maar gedownload. Daarna heb ik nu een schermpje voor me met bovenaan het Winzip logo met 'Atheros_driver(5005G).rar - WinRAR (evaluation copy)'
In dat schermpje zit een mapje: Atheros driver. Daarop klikken levert drie files op:
ar2511.sys
net2511.cat
net2511.inf
Daar houdt het voor mij op. Want wat ik daarmee moet, weet ik niet. Er zijn twee opties: 'Ad to archive' en 'Extract to'. Als ik die aanklik krijg ik allemaal opties waar ik de bedoeling niet van snap.

Dan het aanklikken van de harware id's. Ik ga naar System properties>Hardware>Device manager (op mijn 2000 staat het meeste in het Engels) en zie dan op de plek van de wlan Ethernetcontroller een geel vraagteken. Eigenschappen geeft geen specs, alleen 'manufacturer unknown'.
Op die bewuste site kan ik het apparaat niet vinden en ze verwijzen voor het verkrijgen dus naar een site waar je moet betalen terwijl je niet weet of hetgeen je koopt de juiste driver is.

a. Waarom pak je die driver niet gewoon uit op de pc waar je de download mee deed en zet de uitgepakte versie op memory-stick?
Overigens vormen bij elkaar horende combinaties van .sys en .inf (en .cat voor de 'digitale ondertekening') een driver die (in principe) voor XP en Windows 2000 en Windows Millenium Edt. geschikt zou moeten zijn. Dus die 3 bestanden die je noemde zouden (bij elkaar) inderdaad een (hopelijk passende) driver kunnen zijn.
b. Mocht het toch niet de goede driver zijn: Vervelend dat je niet meteen het juiste besturingssysteem had genoemd in je startposting, want in Windows 2000 heb je geen tabblad Details met de hardware-id erin, wel in XP. Kijk of externe programma's zoals speccy je informatie kunnen geven over het WLAN apparaat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb de driver probleemloos uitgepakt op mijn Linux-pc. Ik zie dan een keurig bestandje (met zo'n blauw icoontje van een gekanteld vierkantje met tandwieltjes). Volgens 'eigenschappen' een 'Dos-Windows uitvoerbaar bestand' met de naam ar5211.sys. Dat op de stick gezet en daar staat'ie dan exact zo op (logisch). Nu prik ik die stick in de laptop en dan heb ik...... weer die onuitgepakte jZip file! Volgens 'eigenschappen' 'SYS file opens with jZip'. Het blauwe icoontje is dan gewoon weg! De stick ter controle nog eens in de pc geprikt en daar staat toch echt het blauwe icoontje met het Windows uitvoerbare bestand op.

Helemaal niet relevant dat je (blijkbaar) .sys bestanden met jzip hebt verknoopt: Gewoon die driver gaan installeren in Apparaatbeheer.

Per slot staat alles gewoon (uitgepakt) op die memory-stick, nietwaar? (een .cat, een .inf en een .sys bestand).

Tijs.

Ik heb de driver geinstalleerd en kreeg daarbij de melding dat Windows ook nog andere 'suitable drivers' had gevonden (en dat zonder internetverbinding en eerdere vergeefse zoekpogingen van Windows via bedraad internet). Krijg ook de melding 'this device works properly' maar ik kom niet op internet. Network connections geeft bij 'local area connection' enabled, maar er staat een rood kruis doorheen. Als ik er op ga staan krijg ik wel de Atheros te zien, dus hij is het wel. Met de internet connection wizzard maakte ik een 'succesful internet connection' maar het rode kruisje blijft. Als ik naar configureren ga en bij type of network Client kies (dat moet het zijn dacht ik) en 'select network client' aanklik krijg ik de melding Windows was unable to find any drivers for this device.

Doe eens wat schermafdrukken van Apparaatbeheer, met de sectie "Netwerk adapters" open geklikt.
Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc
Doe ook schermafdrukken van de Netwerkverbindingen:
Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl

Tijs.

De laptop is vastgelopen. Moet dat eerst oplossen. Kon hem overigens wel gewoon opstarten vanaf cd met Puppy Linux. Dan werkt de Cardbus adapter automatisch prima, dus die functioneert in ieder geval goed. (Dwz email werkte prima, maar bij het installeren van Firefox liep de laptop vast na het aanklikken van 'finish' na succesvol installeren.)

Wat je kunt doen in Puppy Linux is het volgende:
Open een console venster, en geef daarin het volgende commando:
lspci
Met een beetje geluk zie je dan én de cardbus controller én de ingestoken cardbus draadloze netwerkkaart staan. Noem die 2 (letterlijk overgeschreven van het scherm) in je volgende posting.
Kun je in Puppy Linux ook meteen Internetten, dan kun je ook de scherminhoud van lspci posten, natuurlijk.

Tijs.

Die printscreen lukt me niet (had Puppy nog nooit gebruikt en kom in een pdf-scherm terecht waar ik verder niets van begrijp; de instelling 'Nederlandse taal' blijft nl gewoon Engels) . Ik heb maar een fotootje gemaakt van het scherm om hem van mijn desktop te mailen. Hopelijk lukt dit en zit de bijlage er bij.

Bijlagen

• DSCN2603.jpg
    DSCN2603.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 39
Eerst de eerste optie geprobeerd, hij bleek al aanwezig toen ik hem op mijn usb-stick wilde zetten. was dus blijkbaar identiek aan degene die ik al had geïnstalleerd. Toen bedacht ik dat ik nog een geleende Sitecom pc-card heb die bedraad is. Die paste nog net in de tweede card-sleuf van de laptop naast de Atheros. Vervolgens met de laptop op internet en naar Helpmij. Vervolgens optie twee geinstalleerd. Dit installeren was aanzienlijk uitgebreider dan mijn vorige opties en ik heb nu ook een icoontje op mijn bureaublad Atheros Client Utility. Na afloop moest ik de laptop herstarten, bedrade card netjes verwijderd, maar de Atheros doet het (nog) niet. Krijg overal de melding 'geen koppeling'. Hij ziet nu wel mijn modem. Ik moet nu in het scherm 'profielen beheren' een profielnaam invoeren. Wat is dat? Zonder dat kom ik niet bij de volgende stap 'beveiligen' waar ik waarschijnlijk mijn WEP moet invullen.

Natuurlijk moet je eerder geïnstalleerde drivers (incl. evt. hulpprogramma's) deïnstalleren voordat je een nieuwe driver probeert...

Je krijgt er een hulpprogramma bij, dat je moet gebruiken om een zgn. connectie-profiel mee aan te maken. Daarin geef je aan de naam van de draadloze netwerk, de gebruikte type beveiliging etc.

Kijk maar of je daarmee verder komt, nu.
Verder zou het handig zijn dat je een overzicht geeft van hoe de netwerkverbindingen staan nu (Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl) en hoe Apparaatbeheer nu staat (Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc). Bij Apparaatbeheer even de Netwerk adapters uitvouwen.

Tijs.

Ik heb die Engenius driver verwijderd. Bij netwerkadapters staan nu twee regels. Bij regel 1 staat: Atheros AR5001X+Wireless Net Adapter. Bij regel 2 staat: Atheros AR5001X+Wireless Net Adapter - Wireless Intermediate Driver

De netwerkverbindingen staan 2 icoontjes: de eerste is Local Area Connection 4 met rood kruisje door de verbinding (hij is enabled). Bij eigenschappen staat: Atheros AR5001X+Wireless Net Adapter. Het andere icoontje heet Make New Connection (heb ik ook geprobeerd).

Bij profiel heb ik de gebruikersnaam ingevuld (mijn zoon) en bij SSID de naam van mijn Modem/router. Maar ik hou in de status 'geen koppeling' en ik vind nergens iets waar ik mijn WPA code moet invullen. Hij ziet mijn modem wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan