• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoek hoogste getallen en toon naam kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Adriaanse

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2005
Ik heb een grote database en wil nagaan welke sport het vaakst voorkomt als iemand een andere sport ook doet.
Ik kan wel bepalen welke waarde het hoogste is, maar ik wil graag weten welke sport (dus welke kolomnaam) dat is.
Van rij 1 wil ik dus Boksen, Zwemmen en Golf achtereenvolgend tonen.
Kan iemand mij hiermee helpen?

Bijlagen

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Het klopt helaas nog niet helemaal.
@ JeanPaul, hij geeft de juiste getallen aan, maar verwijst naar de zoveelste kolom (5 = dus kolom 5).
@popipipo, hij verwijst naar de juiste kolomnaam, echter heb ik nu problemen dat het fout gaat met dezelfde waarden. Als er geen opties zijn, wil ik liever dat er niets wordt getoond.

dezelfde vraag

@ Adriaanse en/of @Plongske,

Ik zit volgens mij met precies dezelfde vraag: Ik heb een tabel die bestaat uit 16 kolommen en zo'n 400 rijen (kandidaten). Elke kandidaat heeft een score op elk van de 16 kolommen. Ik wil graag van elke kandidaat de hoogst scorende kolom kunnen zien, waarbij automatisch de label van de betreffende kolom wordt getoond naast de scores op de 16 kolommen zodat elke rij wordt aangevuld met een cel waarin de hoogst scorende kolom als 'tekstlabel' staat.
Mag ik misschien hetzelfde bestand (kopie van Adrivoorbeeld(jp).xls) ook zien, zodat ik een voorbeeld heb.

Alvast bedankt, ajbr73

@ajbr137
Welkom op het forum.
Als je op het bestand in #5 drukt dan kan je het toch downloaden en bekijken?
Anders kan je je eigen voorbeeldbestand uploaden. dan kunnen we het even bekijken wat je wenst.
Ik moet vanavond nog naar de avondles.
Normaal gezien is het beste om en nieuwe vraag te stellen.want nu bereik je maar de personen die zich bezig houden met deze vraag.terwijl je met een nieuwe vraag meerdere medewerkers kan bereiken.

@ plongske

Bedankt voor uw reactie. Als ik op het bestand in #5 klik probeert Internet Explorer het bestand attachment.php op te slaan i.p.v. het .xls bestand. Misschien doe ik iets niet goed?
Ik heb mijn vraag in het bijgevoegde voorbeeld bestandje gestopt. Ik heb 19 kandidaten die op 8 verschillende sporten een score halen. Nu wil ik graag 2 kolommen toevoegen met de hoogste en de laagste score van elke kandidaat. In de kolommen wil ik dan graag de naam van de sport zien die het hoogste dan wel het laagste is en niet de max en min score uit de betreffende cellen.

Alvast bedankt voor uw hulp en reactie, ajbr73.

Bijlagen

Code:
=if(large($b2:$i2;1)=0;"";index($b$1:$i$1;;match(large($b2:$i2;1);$b2:$i2;0)))
=if(small($b2:$i2;1)=0;"";index($b$1:$i$1;;match(small($b2:$i2;1);$b2:$i2;0)))
Hier de formules uit #5 aangepast voor jou bestand
(evt nog vertalen naar het nederlands)

@popipipo
Reuze bedankt! Dit is precies wat ik bedoelde.
Mag ik dan nog 1 andere vraag stellen? Hoe ziet deze functie eruit wanneer je de hoogste 2 en laagste 2 wilt zien?

ajbr73

Door op F1 te drukken en even te zoeken naar de functie GROOTSTE() of KLEINSTE(). Het gaat om het getal achter de ";"

Bedankt! Het werkt helemaal goed. En ik vond nu ook dat het downloaden van de .xls alleen lukt in Firefox en niet in IE11.
Ben blij dat ik dit forum heb gevonden!
ajbr73

Door een aanpassing op vBulletin gebied is het nu ook mogelijk om in IE11 te downloaden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan