• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoekcriteria in SOM.ALS met voorwaarde van DATUM

Status
Niet open voor verdere reacties.

CommonZense

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jan 2023
Dag allemaal,

Vers aangemeld na een flinke stoeipartij met Excel het afgelopen weekend. Ik kom er niet uit.

Ik heb in het voorbeeld 2 sheets.
- De eerste is een begroting op basis van verwachte kosten en het werkelijke kostenoverzicht per maand;
- het tweede betreft de bankafschriften met daarin een scroll-lijst uit de eerste sheet om de kosten onder weg te schrijven.

Ik heb in het maandoverzicht een SOM.ALS staan om de kosten uit de afschriften op de juiste plaats te krijgen.
Graag zou ik er nog een criterium aan toe voegen dat de datum meeneemt.
Dus wanneer het afschrift feb of mrt vermeldt, deze ook in het maandoverzicht onder feb of mrt wordt weergegeven.

Iemand een idee hoe ik dat het beste doe?

Bijlagen

Beste Peter,

Dank voor de snelle reactie.

Ik ben (nog) niet bekend met de draaitabelvelden. Het resultaat is inderdaad correct.
Maar ik zoek de oplossing van bijv. januari als uitkomst in Kolom D van 'begroting'.

Ik moet de oplossing naar het officieel bestand kunnen kopiëren, met de gegeven oplossing zou ik deze mogelijk volledig moeten omgooien.
Aangezien ik als kleine zelfstandige werk is deze nogal wat uitgebreider ivm BTW IN/UIT, inkoopkosten, omzet/bruto/netto etc.

Gr.
Bas

Oké Bas

Duidelijk.
Ook als kleine zelfstandige dien je v.w.b. de financiën er in het begin wat werk in te steken.
Oftewel zo efficiënt mogelijk te werken want bijna niemand heeft zin in langdurige administratieve "rompslomp".

Ja inderdaad.

Ik was zover als:

=ALS(('zakelijk 2023'!$C3=$G$6);SOM.ALS('zakelijk 2023'!$H$2:$H$1000;$A15;'zakelijk 2023'!$E$2:E$1000);0)
Waarbij 'zakelijk 2023'!$C3=$G$6 zakelijk kolomC cel3 de datum is van een afschrijving en gelijk moet zijn aan $G$6, zijnde de maand in het begrotingsoverzicht.
Probleem is dat deze formule vastloop in het verder kopiëren, omdat het datumcriterium zou moeten meewegen in de regeluitkomst uit de SOM.ALS

SOM.ALS('zakelijk 2023'!$H$2:$H$1000;$A15;'zakelijk 2023'!$E$2:E$1000);0) (resp. 'begroting' en 'afschriften') werkt zoals u kunt zien in de bijlage voor het overbrengen van de afschriften in het begrotingsoverzicht.

Maar het bereik per maand moet steeds manueel worden aangepast. Bijvoorbeeld
jan SOM.ALS('zakelijk 2023'!$H$2:$H$120;$A15;'zakelijk 2023'!$E$2:E$120);0)
feb SOM.ALS('zakelijk 2023'!$H$121:$H$1000;$A15;'zakelijk 2023'!$E$121:E$200);0)
mrt SOM.ALS('zakelijk 2023'!$H$201:$H$350;$A15;'zakelijk 2023'!$E$201:E$350);0)
etc

Ik denk dat de data als een EN als extra criterium in de SOM.ALS moet worden verwerkt... Maar krijg dit dus niet werkend. Mocht iemand hier een oplossing voor hebben?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan