• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken door cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MeltedForest

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2008
Ik weet niet of ik dit goed kan verwoorden maar ik zoek het volgende:

Situatie: tabel met gevulde velden. Excel moet voor elke rij alle kolommen afzoeken en mits er wat gevonden is de tweede positie van die cel in kolom I zetten.

Zie voorbeeldbestand voor verduidelijking. Nu heb ik kolom I zelf gevuld, maar dat moet natuurlijk geautomatiseerd, het liefst met een formule.

Ik kom er zelf niet uit :confused:

Bekijk bijlage zoeken.xls

Bedankt,

Maar is het ook mogelijk door middel van een formule?
Het zijn 2500 records, en om een loop te maken die elke record één voor één doet is prestatiegewijs niet de beste keus.

Meltedforest

Als er slechts 1 cel per rij gevuld is dan kan het met de volgende formule :

Code:
=DEEL(TEKST.SAMENVOEGEN(B2;C2;D2;E2;F2;G2;H2);2;1)

Het komt voor dat er soms meerdere zijn, maar als dan alleen de linker wordt meegenomen is het ook goed.

Meltedforest,

Dan is het goed. Want er wordt nu alleen maar naar de linker gekeken.

Kan je de vraag als opgelost zetten ?

meltedforest

Voor het geval er 2 cel gevuld zijn de volgende formule :
Code:
=ALS(LENGTE(TEKST.SAMENVOEGEN(B4;C4;D4;E4;F4;G4;H4))=4;DEEL(TEKST.SAMENVOEGEN(B4;C4;D4;E4;F4;G4;H4);2;1);DEEL(TEKST.SAMENVOEGEN(B4;C4;D4;E4;F4;G4;H4);2;1)&DEEL(TEKST.SAMENVOEGEN(B4;C4;D4;E4;F4;G4;H4);6;1))

Het aantal ingevulde cellen kan variëren van 0 tot 7, dus dat wordt lastig allemaal meenemen in één formule :rolleyes:.

Bedankt voor de moeite weer :D

Laatst bewerkt:
Maar dan 2500 formules laten herberekenen is prestatiegewijs zeker een betere keuze :o

meltedforest,

Eigenlijk valt het best mee. Hierbij een andere insteek :
Code:
=DEEL(B2;2;1)&DEEL(C2;2;1)&DEEL(D2;2;1)&DEEL(E2;2;1)&DEEL(F2;2;1)&DEEL(G2;2;1)&DEEL(H2;2;1)

Deze pakt van elke cel de 2e karakter. Is een cel leeg dan krijg je uiteraard niets te zien, is een cel gevuld dan krijg je de 2e karakter.:P:P

Dankje dat werkt :).

Alleen krijg ik nu bijv. 134 te zien terwijl het misschien mooier is om 1/3/4 te krijgen. Maar om dat er zo weer in te maken dan krijg je wéér allerlei zaken om rekening mee te houden, want hoe weet Excel wanneer er een slash in moet of wat anders.

En later moet het ook in een draaitabel en dan moet het weer uit elkaar getrokken worden. Hoewel het dus wel mooier is om meerdere getallen in het resultaat te krijgen is het achteraf alleen dus maar moeilijker om het weer recht te krijgen. Tenzij iemand zich ermee wil bezighouden natuurlijk :o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan