• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken en berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Amandag

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2016
Hallo Allemaal
ik hoop dat iemand mij kan helpen

Voor school moeten wij van onze gebruikte recepten ook de voedingswaarden berekenen
in het begin ging het nog wel omdat wij maar een paar ingredienten (3 / 4 hadden ,
ik plaatste toen met de hand in elk vak de formules in excel en dat werkte goed
formule : =+$B5/$B$16*'Voedingswaarden ingredienten'!C6
nu hebben wij nog meer ingredienten en wil ik middels het vertikaal zoeken eea laten berekenen ,
maar wat ik ook probeer of ik krijg waarde , nb of naam enz maar geen berekening :(

Het excel bestand heeft twee bladen
blad 1 ingredienten
blad 2 berekening

indien ik op blad berekening in kolom A Aardbei invul moet excel in blad Ingredienten zoeken naar aardbei en daarbij de horizontale achterliggende kolommen opzoeken en invullen voedingswaarde1.jpg

voedingswaarde2.jpg

de getallen welke hij invult moet dus een deelsom zijn tussen hoeveel ik in het recept doe gedeeld door het totaal
ik heb nu de niet werkende formule : =VERT.ZOEKEN('Voedingswaarden ingredienten'!A;'Voedingswaarden ingredienten'!C7:C195;B4/B27)

ik hoor graag wat ik fout doe

Amanda

Hoi Amanda,

je past de formule niet helemaal goed toe (denk ik, maar is lastig kijken met plaatjes in plaats van een excel document).
Ik denk dat de formule als volgt moet zijn: =VERT.ZOEKEN($a4;'Voedingswaarden ingredienten'!$A$7:$C$195;3;ONWAAR)/$B$27
Verticaal zoeken werkt als volgt: (WAT zoek ik (aardbei); WAAR zoek ik (andere blad A7t/mC195); WELKE KOLOM moet als antwoord komen (kolom C=3); onwaar betekend dat hij precies op "aardbei" zoekt. bij een typefout zal hij geen antwoord geven.
Nadat je het resultaat uit die kolom hebt, kun je het gaan delen door B27.

*als je niet bekend bent met de $, ga daar maar even op zoeken :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan