stenhoeve21
Gebruiker
- Lid geworden
- 7 feb 2013
Ik heb de volgende vraag. Ik heb een textfile, in deze file staan een aantal regels met als scheidings teken een ":". Elke regel bestaat in feite uit 3 stukken. Het 1e stuk is een getal(ID), het 2e een omschrijving en het 3e uit een getal(waarde)
1:test1:3
2:test2:5
3:test3:6
4:test4:9
5:test5:8
6:test6:7
Ik wil graag (als voorbeeld) de regels met getal 1,3 en 6 in het 1e gedeelte de getallen optellen die in het 3e gedeelte staan. Hetzelfde voor de regels met de getallen 2,4,5 in het 1e gedeelte en daar dan ook weer het 3e gedeelte bij elkaar optellen. Ik dacht zelf aan het string.split o.i.d. De code die ik tot dusver heb staat hieronder. De TextBox1.text heb ik als test er bij in gezet om te bekijken of de split goed ging. Ben ik op de goede weg of wat is wijze om dit voor elkaar te krijgen?
1:test1:3
2:test2:5
3:test3:6
4:test4:9
5:test5:8
6:test6:7
Ik wil graag (als voorbeeld) de regels met getal 1,3 en 6 in het 1e gedeelte de getallen optellen die in het 3e gedeelte staan. Hetzelfde voor de regels met de getallen 2,4,5 in het 1e gedeelte en daar dan ook weer het 3e gedeelte bij elkaar optellen. Ik dacht zelf aan het string.split o.i.d. De code die ik tot dusver heb staat hieronder. De TextBox1.text heb ik als test er bij in gezet om te bekijken of de split goed ging. Ben ik op de goede weg of wat is wijze om dit voor elkaar te krijgen?
Code:
Public Class Form1
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim AllText As String = "", LineOfText As String = ""
Dim split(2) As String
OpenFileDialog1.Filter = "Text files (*.TXT)|*.TXT"
OpenFileDialog1.ShowDialog() 'display Open dialog box
If OpenFileDialog1.FileName <> "" Then
Try 'open file and trap any errors using handler
FileOpen(1, OpenFileDialog1.FileName, OpenMode.Input)
Do Until EOF(1) 'read lines from file
LineOfText = LineInput(1)
split = LineOfText.Split(":")
'add each line to the AllText variable
AllText = AllText & split(0) & " " & split(1) & " " & split(2) & vbCrLf
Loop
TextBox1.Text = AllText 'display file
Catch
MsgBox("Error opening file.")
Finally
FileClose(1) 'close file
End Try