• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken en tellen deel van de tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijfg

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2018
Beste iedereen,

Ik probeer in een lijst met twee tabbladen te zoeken naar een word en te tellen hoe vaak dat in een kolom voorkomt, echter is dat maar een deel van de tekst die in de cel staat.

Ik heb van alles geprobeerd met verschillende formules maar we krijgen het niet voor elkaar.

Wie kan mijn helpen?

Zie voorbeeld bestand.

Bijlagen

Met
=AANTAL.ALS(data!A:A;"*"&A2&"*")
krijg je een ander getal doordat het begrip in A2 alleen gevonden wordt als het wordt voorafgegaan door andere letters of cijfers. Om ook de begrippen direct beginnend in de cel te krijgen, gebruik je:
Code:
=SOM(AANTAL.ALS(data!A:A;"*"&$A2&"*");AANTAL.ALS(data!A:A;$A2&"*"))
Schermafbeelding 2021-10-30 160257.jpg

Laatst bewerkt:
Nog een optie:
Code:
=SOMPRODUCT(LENGTE(data!A$2:A$40)-LENGTE(SUBSTITUEREN(data!A$2:A$40;A2;"")))/LENGTE(A2)

Laatst bewerkt:
Nog een optie
Met
Code:
=SOMPRODUCT(LENGTE(data!A:A)-LENGTE(SUBSTITUEREN(data!A:A;A2;"")))/LENGTE($A2)
krijg ik dezelfde uitkomsten als met de formule in #2Schermafbeelding 2021-10-30 162949.jpg

Laatst bewerkt:
Volgens mij klopt die 84 niet
De formule in post 2 zou juist moeten zijn.

=SOM(AANTAL.ALS(data!A:A;"*"&$A2&"*");AANTAL.ALS(data!A:A;$A2&"*"))

Deze telt alles dubbel

Laatst bewerkt:
Deze telt alles dubbel
@JV, je hebt gelijk :(, maar ik laat mijn eerdere bericht staan terwille van het overzicht. Ik geef overigens wel de voorkeur aan
Code:
=AANTAL.ALS(data!A:A;[COLOR="#FF0000"][B]"*"&[/B][/COLOR]$A9&"*")
, hoewel dat in deze lijst geen verschil maakt

Dat is ook mijn voorkeur:) Ik vond die ene afwijking van de formule van Alex ook apart.

Oorzaak is:

A Touch Of Gold Bloempotje
A Touch of Gold Geurstokjes

Substitueren kijkt exact, aantal.als niet

Code:
=SOMPRODUCT(LENGTE(data!A$1:A$1280)-LENGTE(SUBSTITUEREN(HOOFDLETTERS(data!A$1:A$1280);HOOFDLETTERS(A2);"")))/LENGTE(A2)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan