• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken en vervangen binnen een voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

test12345621

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 apr 2012
Allen,

Ik ben bezig met het maken van een plattegrond van een magazijn en op basis van de aantallen in een tabel krijgen de locaties op de plattegrond een toegewezen kleur. Dit is allemaal gemaakt en werkt zoals het hoort.

Bij het kopiëren van de opmaak van een cel wordt de voorwaardelijke opmaak ook gekopiëerd wat mooi is. Echter moet ik per locatie de cel waarna wordt verwezen in de voorwaardelijk opmaak aanpassen. Dit is erg veel handwerk gezien het feit dat iedere locatie weer is opgedeeld en veel kleine cellen.

Per cel ben ik dit nu aan het wijzigen maar ik zoek een manier om dit voor een reeks cellen in één keer te veranderen. Is het mogelijk om een selectie te maken en hierbinnen gebruik te maken van de 'Vervangen'-functie. Ik krijg dit namelijk niet voor elkaar voor het zoeken en vervangen van een formule die is verwerkt in de voorwaardelijke opmaak van een cel.

Alvast bedankt!

Voorbeelddocument toegevoegd

Bedankt voor de tip! Zie bijlage voor het toegevoegde document. Op het werkblad 'Tabel' kun je spelen met de cijfers onder 'Aantal' waarop de kleuren veranderen op het werkblad 'Plattegrond'. Per aantal van 3 wordt er een vakje rood gekleurd in het tabblad 'Plattegrond'.

Het gaat mij vooral om dit werkblad 'Plattegrond'. Hier wil ik de voorwaardelijke opmaak kunnen kopiëren naar andere cellen waarna ik een selectie van cellen kan maken waarbij de verwijzing naar het tabblad 'Tabel' in één keer wordt aangepast voor alle cellen. Iedere cel binnen een locatie kent bovendien weer een andere formule.

Voorbeeld:
- Ik kopieer locatie A1 en ik plak deze (inclusief voorwaardelijke opmaak) op de plek van locatie A3
- Ik selecteer alle cellen van locatie A3 en ik klik op vervangen waarna ik invul 'Tabel!$C$3' vervangen door 'Tabel!$C$5'
- Het gaat hierbij om de formule in de voorwaardelijke opmaak.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel en dat dit mogelijk is :D

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Voorbeeld document.xlsx

Indien ik je vraag goed begrepen heb, kun je het proberen met één voorwaardelijke opmaak formule voor alle betrokken cellen, zie bijlage.
"A1" is de naam van een bestaande cel, deze zelfde naam gebruiken voor een ander bereik lijkt mij verwarrend.

Bijlagen

@WHER,
was net met dezelfde formule bezig.
Ik denk dat deze goed is.

Alweer een stukje verder

Alvast bedankt! Hiermee kom ik alweer een stukje verder.

Het probleem blijft echter dat de plattegrond verschillende locaties bevat met diverse vormen, horizontaal en verticaal en grote en kleine locaties. Wanneer alle locaties gelijk zouden zijn in grootte dan kan ik de nieuwe formule gewoon doortrekken maar dit is niet het geval. Zie bijlage voor een voorbeeld van een stuk van de plattegrond.

Momenteel heb ik alle delen die gekleurd zijn handmatig voorzien van een voorwaardelijke opmaak. De basis is hetzelfde alleen verandert de verwijzing naar een bepaalde locatie iedere keer.

Hoe kan ik het makkelijkst alle cellen voorzien van deze nieuwe formule en tevens vrij eenvoudig duidelijk maken uit welke cel hij de waarde (locatienummer) moet halen welke hij dient op te zoeken in de tabel?

Alvast bedankt weer!

Bekijk bijlage Plattegrond kleuren.xlsx

zie bijlage met een macro.
Het werk gaat er nu even inzitten om al je bereiken in "plattegrond" te benoemen met een gedefinieerde naam die eindigt met een "_", anders vindt excel dat die naam teveel op een celreferentie zou lijken. Dus op het lint Formules>gedefinieerde namen>namen beheren of bepalen.
Daarna zal bij de activatie van je blad "plattegrond" die bereiken bijgekleurd worden volgens de waarden in de macro.
Nu is het nog eventjes zaak om de kleurtjes van je voorwaardelijke opmaak gelijk te stemmen met die van de macro.
De 56 basiskleuren staan in kolom AA van tabel.

Bijlagen

Tweede poging, voor de overzichtelijkheid enkel toegepast op bereik A12 en A24.
Elke cel van A12 heeft een volgnummer gekregen (A12/1, A12/2, enz..), zelfde voor A24.
Op blad Tabel moet hiervoor ook een extra tabel aangemaakt worden (blauwe bereik)
In V.O. doen we nu twee vlookup's die we met elkaar vergelijken.

Bijlagen

Bedankt! Deze nieuwe opzet is denk ik een goed plan :D

Ik ga ermee aan de gang

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan