zoeken en vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wheyw

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2002
heej mensen,

ik wil zoeken in een veld naar een niet ingevuld veld (klinkt raar) maar dat moet vervangen worden door bv. auto.

hoe doe ik dit.

voor zover mijn kennis van Access strekt (en dan ben je zo klaar.... :D ) is dat niet mogelijk.
In het zoek en vervang scherm van Access blijft de optie vervangen / alles vervangen, "licht" gekleurd (oftewel niet aanklikbaar) als je niet "iets" in het zoekvak typt, al is het maar een spatie.

Daar jij het hebt over lege vakken (en in lege vakken staan ook geen spaties) zal het dus lastig worden denk ik.

Mogelijk dat je met VB een opdracht kan schrijven die het voor je gaat doen, maar van VB is mijn kennis <1, dus, helaas.............. :(

Lege velden of tekenreeksen met lengte nul zoeken in het dialoogvenster Zoeken
Klik in de formulierweergave of de gegevensbladweergave op het veld (de kolom) waarin u wilt zoeken. Klik vervolgens op Zoeken op de werkbalk.

Klik desgewenst op Meer.

Voer een van de volgende handelingen uit:
Als u naar lege velden met opmaak (bijvoorbeeld de reeks 'Onbekend') wilt zoeken, typt u de opgemaakte tekenreeks. Controleer of het selectievakje Zoeken zoals weergegeven is ingeschakeld. Als u in een Microsoft Access-database naar lege velden zonder opmaak wilt zoeken, typt u Null of Is Null in het vak Zoeken naar. Controleer of het selectievakje Zoeken zoals weergegeven is uitgeschakeld.

Als u naar tekenreeksen met lengte nul wilt zoeken, typt u in het vak Zoeken naar twee dubbele aanhalingstekens zonder spatie ertussen (""). Controleer of het selectievakje Zoeken zoals weergegeven is uitgeschakeld.
Selecteer in het vak Zoekrichting de optie Omhoog of Omlaag.

Controleer of in het vak Zoeken naar de optie Heel veld is geselecteerd.

Selecteer in het vak Zoeken in het veld waarin moet worden gezocht.

Klik op Volgende zoeken als u naar een of meer lege velden wilt zoeken.

Uit Acces help bij zoeken en vervangen
Joop

jepewe,

zoeken is 1, maar hoe VUL je het vak met de gewenste (vervang) waarde.......?

Klik in het dialoogvenster ZOEKEN op het tabblad VERVANGEN en je krijgt er een veld bij waar de nieuwe waarde in gezet kan worden
Joop

nou ik heb de aanhalingstekens en null en de andere tips van jullie (hartelijk bedankt) geprobeerd maar hij zegt dat hij niks kan vinden, **** zooi.
is er niet iets mogelijk met een ascii-waarde ofzo

Het is ook nog mogelijk om op een veld van het gegevensblad resp. een formulier rechts te klikken waarop je dan een filtermenu krijgt. Daar kan je dan kiezen voor een blank veld, waarop alle records met dat veld blank, tevoorschijn komen. Het is dan eenvoudig daarin voor alle velden tegelijk een verandering aan te brengen
Joop

ja das inderdaad waar wat betreft filter in een lege waarde, heel slim, bedankt

nogmaals in 97 werkt (althans bij mij) de null-reeks niet, maar in xp wel, bleek gister.

gegroet

ja maar hoe krijg ik dan een reeks in dat gefilterde gedeelte als je praat over 2000 records!

gegroet

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar als dit niet helpt kan je altijd nog de query wizard gebruiken om met een heel stel voorwaarden tot het uitfilteren van records te komen. Ook is het mogelijk om van de gevonden records met dat rechts klikken, een nieuw gegevensblad te maken, waar je weer opnieuw naar hartelust te keer kan gaan. Ik denk, dat je voor een query moet kiezen. Zo is het leven van een programmeur. lol
Kijk ook eens op de acces-web die speciaal over A'97 gaat http://www.mvps.org/access/
Joop

(1)
Maak een selectieQuery gebaseerd op de tabel waarin het veld staat dat moet worden vervangen.
Zet in de criteria van het veld Is Null.
(Zo krijg je alle lege velden)

(2)
Maak een bijwerkQuery gebaseerd op de selectieQuery.
Zet in het veld dat bijgewerkt moet worden bij wijzigen in de nieuwe string.
(en klaar is Kees)

Martin

't Kan ook direct met de Bijwerkquery: maak een bijwerkquery met de nieuwe waarde en zet hierin bij Criteria van dat veld: Is Null (of als dat niet werkt Not > " ")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan