• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=ZOEKEN (functie)

Status
Niet open voor verdere reacties.

toetsenbord

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Berichten
158
Kan je in Excel de opdracht geven om in een cel de waarde te zetten die naast een bepaald woord staat?

Ter verduidelijking (zie screenshot aub): je hebt bv. 2 tabellen met waarde1, waarde2 ... (en ernaast de getal-waarde), maar in de 2 tabellen staan waarde1, waarde2 ... niet in dezelfde volgorde. Hierdoor kan je niet gewoon =(een cel) typen, aangezien deze niet overeenkomen. (!Opm: de beide tabellen staan in hun eigen (verschillende) worksheet)

Stel nu dat ik telkens het getal wil dat naast waarde2 staat, hoe kan ik dat dan doen? (automatisch, iets met zoeken naar waarde2 en dan de waarde ernaast nemen of iets in die aard als dat gaat)

Mvg

printscreen.png
 
Post dat excel bestand eens, met de uitleg in het bestand wat je wil bereiken.
Een gok formule Vert.zoeken
 
Hier een mogelijke oplossing
 

Bijlagen

  • Book4(jp).xls
    36 KB · Weergaven: 43
Dank voor je reactie. Ik heb nog een klein vraagje over de formule:

=VLOOKUP(B$3;INDIRECT("Tabel"&$A4);2;0)

Voor wat staat de 2 en de 0 in 2;0 en "Tabel"?

Mvg
 
Laatst bewerkt:
Dag Toetsenbord

Het een vertikale zoek functie
Eerst heb ik 4 naam bereiken gemaakt, die beginnen met naam "tabel" & naam van het tabblad.
voor cel B4 "=VERT.ZOEKEN(B$3;INDIRECT("Tabel"&$A4);2;0)", B3 is te zoeken waarde in dit geval Waarde1, deze waarde moet gezocht worden in tabelSheet2, met de functie Indirect combineer je de tekst "tabel" en de celverwijzing A4 (Sheet2) naat het bereik waar in gezocht moet worden.
De 2 staat voor de 2de kolom waar de waarde moet opgehaald worden, en de 0 voor de gevonden waarde moet exact overeen komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan