• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in 2 kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mobo2018

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
66
Hallo

In onderstaand voorbeeld heb ik een fietswinkel en maak zelf fietsen.
Om te kijken wat ik allemaal nodig heb om de fiets te maken, heb ik een overzicht gemaakt met de materialen die ik hiervoor nodig heb. (zie bijlage kolom A t/m D))
Op basis van het aantal fietsen dat ik invul in kolom B, worden de benodigde materialen netjes bijgewerkt in kolom H en krijg ik een overzicht hoeveel materialen ik moet inkopen om deze fietsen te kunnen maken.
Echter verkoop ik ook materialen rechtstreeks aan klanten zoals wielen en fietsbellen (rij 14 eb 16)
Omdat dit bij een losse verkoop niet gezien wordt als materiaal, maar als verkoop artikel, worden deze artikelen niet meegenomen en klopt mijn overzicht ook niet als ik de materialen moet inkopen.

In kolom L en M heb ik het overzicht gemaakt, zoals het nodig is om de juiste aantallen in te kunnen kopen.
Ik heb inmiddels al adviezen gehad om de losse artikelen in de kolom “Benodigde materialen” te zetten. (kolom C)
Echter moeten de verkoopartikelen en materialen gescheiden blijven

Kan iemand mij helpen met wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat materialen die tevens verkoopartikelen zijn, ook op mijn inkooplijst te laten verschijnen?

Alvast bedankt.

Gr,
Mo
 

Bijlagen

  • Fietswinkel.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 17
Zo ?
in M2 en doortrekken naar beneden.
PHP:
=SOM.ALS(A$2:A$16;L2;B$2:B$16)+SOM.ALS(C$2:C$16;L2;D$2:D$16)
worden de benodigde materialen netjes bijgewerkt in kolom H
In het voorbeeldbestand wordt niets bijgewerkt.
 
Of:
Code:
=SOM.ALS(A$2:C$16;L2;B$2:D$16)
 
Ik heb de formule verwerkt en in bij 95% van de gegevens functioneert het prima.
Tijdens het testen kom ik echter een ander probleem tegen.
Er zijn een aantal ingekochte artikelen waarbij nog een nabewerking moet plaats vinden die ervoor zorgt dat een benodigd materiaal nogmaals gesplitst wordt.
Als voorbeeld heb ik in regel 16 en 17 van de bijlage een voorbeeld gedaan.
Ik moet 3 damesframes in een andere kleur spuiten. (bruin, zwart en wit)
Het systeem blijft bij de splitsing op iedere regel aangeven dat het om 3 frames gaat en houdt geen rekening met deze splitsing
Bij de berekening van de ”in te kopen materialen” worden deze aantallen gecumuleerd, hetgeen betekent dat ik 6 frames meer zou moeten inkopen dan dat nodig is.
Wat er moet gebeuren is dat in kolom “B” alleen de eerste regel het totaal aantal aangeeft en de daaronder liggende cellen leeg blijven zodat er geen verkeerd beeld ontstaat bij de inkopen.

Zelf heb ik al gekeken naar de optie “dubbele waarden verwijderen” en gekeken of er afgeleiden oplossingen zijn. Dit heeft echter geen resultaat opgeleverd.

Alvast bedank,

Mo
 

Bijlagen

  • Fietswinkel2.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 6
Totaal aantal damesframes moet volgens mij 10 zijn.
probeer het eens zo.

p.s.
Blijkbaar verkoop je maar 1 type frame, wielen, stuur etc.
 

Bijlagen

  • Fietswinkel2-1.xlsx
    12 KB · Weergaven: 7
Het aantal frames blijft 13.
10 frames die onderdeel zijn van een damesfiets.
Daarnaast 3 frames die in een andere kleur zijn gespoten en apart verkocht gaan worden (dit staat geheel los van de damesfietsen)

In de opmaak zoals je hebt gemaakt is het artikel verf i.p.v. een damesframe.

Het probleem in het verhaal is dat ik de benodigde materialen kant en klaar koop om, in dit geval, een fiets te bouwen.
Op 1 van deze materialen moet soms een nabewerking op worden gedaan, alvorens ik deze kan verkopen.

P.s..
Ik heb dit als voorbeeld gemaakt om te proberen het niet te lastig te maken en overzichtelijk te houden.
In het echt gaat het om 5000 regels waarvan er 250 benodigde materialen zijn, die eerst door ons zelf bewerkt moeten worden, alvorens ze de deur uit kunnen.
 
Misschien moet je eens kijken naar een andere opzet.
Zoals de opzet nu is moet in B16 t/m B18 1 staan.
Of: 1 x 3 dames frame en iedere kleur apart bestellen.
 
Dan zal het zoiets moeten worden?
Code:
=SOM.ALS(A$2:C$20;G2;B$2:D$20)-SOMPRODUCT((B$2:B$20)*(A$2:A$20=G2)*(LINKS(C$2:C$20;4)="verf"))+SOMPRODUCT((A$2:A$20=G2)*(LINKS(C$2:C$20;4)="verf")*(D$2:D$20))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan