• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in een bestand door gebruikers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albert310

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 jul 2012
Berichten
2
L.s.,

Ik ben een redelijk ervaren gebruiker van Excel maar van programmeren in Excel heb ik (nog) weinig verstand.
:eek:

Daarom wil ik jullie hulp vragen bij het volgende:
Voor mijn collega's heb ik een groot adressenbestand van al onze klanten gemaakt. Best handig, maar in de praktijk toch nog best wel bewerkelijk voor gebruikers. Ze scrollen nu dus door het bestand.
Iets zegt mij dat ik een zoekopdracht kan maken via VBA(?) die, door het intypen van een (deel van een) naam in een box(?), vanuit de tabel de volledige adresgegevens van die perso(o)n(en) ophaalt en presenteert als "gevonden".
Maar hoe doe ik dat? Let wel, ik heb geen ervaring met het maken van macro's of ADO (wat ik hier en daar lees...). Ik heb dus echt een leidraad nodig, met alleen een technische aanwijzing kom ik er niet.
In de hulpfunctie van Excel kwam ik niet verder.....

Begrijp me goed. Het zou moeten werken niet alleen bij intypen van de volledige cel-gegevens, maar ook met zoekresultaat als een deel van de gezochte naam wordt ingetypt en match vindt (of misschien zelfs een ander zoekgegeven uit een horizontale excelregel zoals bijvoorbeeld vestigingsplaats als dat mogelijk is). Is een dergelijk zoekfunctie zelf te maken op dit bestand of ben ik veel te optimistisch?
De zoekfunctie in Excel zelf maakte me optimistich. Die geeft namelijk de gevonden regel(s) in het bestand aan. Die zou ik dan graag nog gepresenteerd zien als de tekstinhoud in een nette box.

Hoor graag van jullie experts,
Albert.
 
Hallo Albert,

met textvakken / textbox, een korte macro erachter en autofilter is dit niet heel ingewikkeld. zie bijlage.

1. zorg dat autofilter op je gebied staat
2. maak het aantal benodigde tekstvakken (textbox1 tm ...)
3. ga naar de programmacode weergeven voor 1 van de textboxen
4. voeg vervolgens voor elke textbo

Code:
Private Sub TextBox1_Change()

If TextBox1 = "" Then
    Selection.AutoFilter field:=1
Else
    Selection.AutoFilter field:=1, Criteria1:="=*" & TextBox1 & "*", Operator:=xlAnd
End If

In het voorbeeld komt het textbox-volgnummer steeds overeen met het autofilter Fieldnr, maar dat is lang niet altijd zo je moet dus goed tellen in welke kolom de info staat die je wilt filteren en dan het juiste kolomnr als field invullen.

let goed op dat je voor elke textbox op 3 plaatsen het textboxnr moet aanpassen in de macro en op 2 plaatsen het fieldnummer moet aanpassen

mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn hoor ik het wel.
 

Bijlagen

  • Adresbestand doorzoeken.xlsm
    32,5 KB · Weergaven: 26
Beste Roel,

Dankjewel voor de snelle reactie. Hier kan ik wat mee.

:d

Ga het vanavond proberen te realiseren!

Albert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan