L.s.,
Ik ben een redelijk ervaren gebruiker van Excel maar van programmeren in Excel heb ik (nog) weinig verstand.
Daarom wil ik jullie hulp vragen bij het volgende:
Voor mijn collega's heb ik een groot adressenbestand van al onze klanten gemaakt. Best handig, maar in de praktijk toch nog best wel bewerkelijk voor gebruikers. Ze scrollen nu dus door het bestand.
Iets zegt mij dat ik een zoekopdracht kan maken via VBA(?) die, door het intypen van een (deel van een) naam in een box(?), vanuit de tabel de volledige adresgegevens van die perso(o)n(en) ophaalt en presenteert als "gevonden".
Maar hoe doe ik dat? Let wel, ik heb geen ervaring met het maken van macro's of ADO (wat ik hier en daar lees...). Ik heb dus echt een leidraad nodig, met alleen een technische aanwijzing kom ik er niet.
In de hulpfunctie van Excel kwam ik niet verder.....
Begrijp me goed. Het zou moeten werken niet alleen bij intypen van de volledige cel-gegevens, maar ook met zoekresultaat als een deel van de gezochte naam wordt ingetypt en match vindt (of misschien zelfs een ander zoekgegeven uit een horizontale excelregel zoals bijvoorbeeld vestigingsplaats als dat mogelijk is). Is een dergelijk zoekfunctie zelf te maken op dit bestand of ben ik veel te optimistisch?
De zoekfunctie in Excel zelf maakte me optimistich. Die geeft namelijk de gevonden regel(s) in het bestand aan. Die zou ik dan graag nog gepresenteerd zien als de tekstinhoud in een nette box.
Hoor graag van jullie experts,
Albert.
Ik ben een redelijk ervaren gebruiker van Excel maar van programmeren in Excel heb ik (nog) weinig verstand.
Daarom wil ik jullie hulp vragen bij het volgende:
Voor mijn collega's heb ik een groot adressenbestand van al onze klanten gemaakt. Best handig, maar in de praktijk toch nog best wel bewerkelijk voor gebruikers. Ze scrollen nu dus door het bestand.
Iets zegt mij dat ik een zoekopdracht kan maken via VBA(?) die, door het intypen van een (deel van een) naam in een box(?), vanuit de tabel de volledige adresgegevens van die perso(o)n(en) ophaalt en presenteert als "gevonden".
Maar hoe doe ik dat? Let wel, ik heb geen ervaring met het maken van macro's of ADO (wat ik hier en daar lees...). Ik heb dus echt een leidraad nodig, met alleen een technische aanwijzing kom ik er niet.
In de hulpfunctie van Excel kwam ik niet verder.....
Begrijp me goed. Het zou moeten werken niet alleen bij intypen van de volledige cel-gegevens, maar ook met zoekresultaat als een deel van de gezochte naam wordt ingetypt en match vindt (of misschien zelfs een ander zoekgegeven uit een horizontale excelregel zoals bijvoorbeeld vestigingsplaats als dat mogelijk is). Is een dergelijk zoekfunctie zelf te maken op dit bestand of ben ik veel te optimistisch?
De zoekfunctie in Excel zelf maakte me optimistich. Die geeft namelijk de gevonden regel(s) in het bestand aan. Die zou ik dan graag nog gepresenteerd zien als de tekstinhoud in een nette box.
Hoor graag van jullie experts,
Albert.