Zoeken in een database?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vogelrokker

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2004
Ik ben begonnen om al mijn contacten in een database te zetten. Ik wijs de contacten een soort toe (vrienden, familie, collega's, etc.).

Nu wil ik een pagina aan maken waarop ik kan zoeken naar contacten. Bijvoorbeeld op achternaam. Ik wil ook graag mijn contacten kunnen sorteren. Bijvoorbeeld als ik in een menu'tje de soort "vrienden" selecteer, dat alle contacten met de verwijzing vrienden onder elkaar komen te staan.

Is dit mogelijk? Zo ja, kan iemand mij dat wat uitleg geven :). Alvast bedankt.

Als je alleen je vrienden wil laten zien dat zet je in een query in de betreffende kolom bij criteria "vrienden" neer, dan laat ie alleen je vrienden zien en niet je familie en dergelijke.

Zoeken kan in een query, als je bijvoorbeeld in een query bij criteria [zoek] neerzet dan zal bij het activeren van de query een pop-up verschijnen waarin je de waarde invult die je zoekt.

Succes !

Dat comando [zoek] is redelijk gelukt. Als ik die query open krijg ik iid een popup. Maar hoe kan ik die zoek opdracht nu op een pagina invoegen? Wat voor pagina moet ik dan maken? En moet ik dan nog meer bij die Query invoeren?

Dat sorteren op bijvoorbeeld vrienden is me niet gelukt. Ik kan dat wel invoeren bij Citeria, maar er gebeurt verder niets.

Ik weet het, ik ben lastig :). Maar als je me wilt helpen....bedankt ;).

Zo doe je dat

Maak een onafhankelijk formulier en noem deze bijvoorbeeld FmZoek. Maak daarop een onafhankelijk tekstvak met een keuzelijst. Noem dit veldje bijvoorbeeld Keuze01. De recordbron van deze keuzelijst is een querie die je baseert op de tabel en het veld waarin de type contacten staan (vrienden, familie e.d.). Vergeet de querie niet te groeperen zodat je iedere verschillende waarde maar 1x ziet.
Ik neem aan dat je al een formulier hebt dat op deze tabel gebaseerd is, anders moet je die even maken (noem dit bijvoorbeeld FmContacten).
Nu is het de kunst dat nadat je een waarde geselecteerd hebt in Keuze01 je op een knopje klikt die dan het formulier FmContacten opent en alleen die records toont die voldoen aan de waarde in Keuze01.
Maak nu een querie gebaseerd op de tabel waarin je informatie staat. (bijvoorbeeld Qkeuze01). Vermeldt bij criteria in Qkeuze01 bij het veldje type contacten: [FmZoek]![Keuze01].
Nu nog een knop maken. Bij de gebeurtenis klikken van de knop vermeld je in de gebeurtenisprocedure o.a.:

Dim stDocName As String
Dim stLinkCriteria As String

stDocName = "FmContacten"
DoCmd.OpenForm stDocName, ,Qkeuze01 , stLinkCriteria

De gemaakte querie wordt dan gebruikt als een filter voor het formulier. Je kunt ook nog de modus op ReadOnly zetten (na stLinkCriteria, AcFormReadOnly) Vergeet de komma niet.
Het kan zijn dat Qkeuze01 tussen “ “ moet of tussen [ ]. Dat ben ik even kwijt en moet je even testen.
Suc6

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan