• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in een rij en waarde van de rij erboven weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

fstastra

Verenigingslid
Lid geworden
10 feb 2005
Ik wil zoeken in een bepaalde rij in een werkblad naar een waarde en als die waarde gevonden is, dan de waarde van de cel in dezelfde kolom in de rij erboven weergeven. Ik ben min of meer bekend met de "horiz.zoeken" functie, maar daar kan het volgens mij niet mee.
Wie weet hoe ik dit kan doen?

Met deze zou dat kunnen lukken:

Code:
=INDEX(A2: P2;0;VERGELIJKEN(7;A3: P3;0))
[CODE]
Die 7 kan je vervangen door een celverwijzing.

Laatst bewerkt:
Een klein xls bestandje wil nog wel eens helpen om een oplossing te krijgen.

Hallo Cobbe,

Dit lijkt inderdaad te werken. Super bedankt.

Aan popipipo, ik weet niet precies wat jij bedoelt. Ik ben niet zo heel goed thuis op fora.

Vr. gr. Fokke Stastra

Als je een vraag stelt zie je zie boven het tekst vlak een paperclip
Door hier op te drukken kun je een bestandje toevoegen ter verduidelijking van de vraag.
En ik vroeg dus om een bestandje.
Dit voorkomt spraakverwarring waardoor je vaak sneller een antwoord op je vraag krijgt.

Hallo popipipo,

Ok, het is duidelijk. Sorry voor het misbegrip van mijn kant.

Om even terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag, het antwoord van Cobbe werkt prima in rijen.
Echter ik wil ook nog hetzelfde doen, maar dan met kolommen. De oplossing van Cobbe lijkt daarmee niet te werken tot nu toe.
Ik zal nog het een en ander uit proberen, maar als jullie hier alvast een reactie op hebben, dan graag.

Vr. gr. Fokke Stastra

Via de formule-evaluator had je kunnen zien dat je de volgorde moet omruilen:

Code:
=INDEX(B1:B30;VERGELIJKEN(H1;A1:A30;0);0)

Hallo Cobbe,

Nou, ik heb gekeken naar de syntax van de functie en ik ben wat aan het stoeien geweest met de volgorde, maar ik heb dit er niet uit kunnen halen.
Maar het werkt, dat is hartstikke mooi. Hartelijk bedankt voor de moeite en prettige weekend.

Vr. gr. Fokke Stastra

PS Hoe zet ik de vraag op opgelost?

In uw eerste post kan je linksboven kiezen voor afgehandeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan