• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Ik probeer binnen een excel werkblad een bepaalde rij te zoeken, vervolgens moet ik een veld van die rij als resultaat krijgen. Ik ben bekend met de functie verticaal zoeken, deze werkt prima als je een set gegevens waarvan de eerste kolom unieke gegevens bevat.

Ik heb echter een tweede en derde kolom waar ik op moet zoeken. Het zit dus als volgt:

Ik wil eerst zoeken naar een bepaald productnummer en vervolgens naar de bijbehorende periode en vervolgens naar de rij waarin het gevraagde productnummer en periodenummer zich bevinden en de derde kolom een waarde bevat (door middel van <> "").

Ik heb geprobeerd verschillende vert.zoeken instructies te combineren, maar het probleem is dat excel alleen de eerst gevonden waarde als resultaat geeft (hierbinnen kan dus niet nog eens gezocht worden).

Is er een (combinatie van) functie(s) in excel die een lijst van resultaten geeft die aan het zoekcriterium voldoen, zodat vervolgens aan de hand van een andere kolom 'doorgeselecteerd' kan worden?

Ik heb een voorbeeld toegevoegd ter verduidelijking.

Bijlagen

Misschien niet wat je helemaal bedoelt, maar wil toch een poging wagen :p
Waarom doe je het gewoon niet met de functie autofilter. Dan kun je per kolom selecteren welke waarde je wilt hebben en komt er vanzelf h16 uitrollen
Of ben ik nu te simpel bezig?? :D

Tja, het is de bedoeling om de waarde te laten verschijnen in een ander werkblad.

Ik moet voor het geselecteerde product alle seizoensindexen laten zien

Het zal dus echt aan de hand van formules moeten.

Tja, dan hoop ik dat er nog Excelgenies hier ergens op het forum aanwezig zijn, want dan houdt mijn kennis op

Niet de meest elegante oplossing, maar misschien 1 kolom vooraan invoegen en daarin de samengevoegde waarden van de kolommen.
Vervolgens zoeken op de samengevoegde criteria.

Het kan dan wel niet elegant zijn, maar ik zou het wel bijzonder praktisch willen noemen. De verwerkingstijd wordt er ook nog een korter door. Echt een geweldige oplossing.

In combinatie met een als-functie die checkt of de laatste kolom gevuld is zorg ik er voor dat alleen in die gevallen productnummer en maandnummer worden samengenomen. Vervolgens zoeken op die samengevoegde kolom levert altijd de goede waarde op. Het mooie is dat het blad met de tabel voor de gebruiker niet zichtbaar is dus een extra kolom maakt helemaal niks uit.

Bedankt!

Hoi FLBos,

Wat dacht je van somproduct?

=somproduct((Blad1!$A$2:$A$999=productnummer)*(Blad1!$C$2:$C$999=periode)*(Blad1!$H$2:$H$999))

Jeroen

Op zich een nettere oplossing, maar ik denk dat deze niet bruikbaar is omdat productnummers ook letters kunnen bevatten.

Hoi FLBos,

In het productnummer mogen letters staan, alleen in kolom H mag geen tekst staan.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan