• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

el_tieskos

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2004
Het volgende!

Ik heb een bestand met daarin ruim 5000 namen. Om het zoeken te vergemakkelijken wil ik op de 2e rij (onder de titel) een zoekfilter hebben.

Als je dan zoekt op Jans komen namen als Jansen, Janssen, Bakker-Janssen, etc naar voren.

Ik ben al met verticaal zoeken bezig geweest, maar kom er ff niet meer uit.

Zet je zoekterm (bijv Jans) in E1 en vervolgens in b2 en vandaaruit naar beneden, de formule:
=ALS($E$1="";"";ALS(ISFOUT(VIND.SPEC($E$1;A1));"";"X"))
Je krijgt dan overal waar de zoekterm voorkomt een X te staan waarop je eventueel kunt filteren.

Dit is niet helemaal wat ik bedoel. Wij moeten deze gegevens aan gaan vullen, zodat dit bestand tzt geïmporteerd kan worden in een software pakket dat wij gebruiken.

Gezien het feit dat de aangeleverde (nieuwe) gegevens niet op een bepaalde volgorde liggen en namen meerdere malen in de lijst voor kunnen komen zou het makkelijk zijn als we op een bepaalde naam kunnen zoeken en de de resultaten die hiermee overeenkomen of bij in de buurt komen worden getoond.

Wat let je om tot het moment waarop je het bestand voor import in het nieuwe softwarepakket maakt een hulpkolom te gebruiken? Deze hulpkolom kun je op het moment dat de import moet plaatsvinden met gemak verwijderen. Ook valt niet uit te sluiten dat je bij het importeren de volgorde van de kolommen misschien nog wel moet aanpassen, dan wel dat er nog meer kolommen niet meegaan in de import.

In de door mij gegeven oplossing is de volgorde niet belangrijk. Er wordt gekeken of de tekenreeks zoals die in E1 staat ook voorkomt in kolom A en als dat het geval is dan wordt er een X gezet in de rij waarin dat het geval is. Met die X kun je jouw gehele tabel filteren.
Er staat je ook niets in de weg om de gehele tabel te sorteren.

Indien een macro acceptabel is,probeer dan de oplossing in bijlage eens.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan