• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in macro's met jokertekens ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willem Blaas

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2006
Berichten
253
Goede morgen allemaal

hier ben ik weer met ( voor mij ) probleem

in een cel staat bv 600123 loopwerk nazien , nu wil in de macro een sturing plegen welke afhankelijk is van die eerste zes, hij moet dan naar tabblad 2006, en als het een zeven zou zijn naar 2007 enz.

oke , in de microsofthelp staan wel diverse hulpen bv het *, ~,en het ? . ik heb bijna
(nou ja) alles geprobeerd , ook de celeigenschappen van die cel in diverse malen veranderd maarja dan zijn er natuurlijk nogal diverse combinaties

voor een kenner natuurlijk pinuts maarja, aldoende leert men he

bijlage erbij gedaan in verkleinde vorm, het is maar voor de beeldvorming, toch ?

bij voorbaat dank voor het leermoment
 

Bijlagen

  • testje_voor_hulp.zip
    6,9 KB · Weergaven: 10
Vervang al je code door dit:

Code:
Sub w()
    If Left(Sheets("basis").Range("A1"), 1) = 6 Then
        Sheets("2006").Select
    Else
        Sheets("2007").Select
    End If
    'de rest van de code komt hier
End Sub

Wigi
 
Wigi, snel en perfect MAAR

op de manier zoals (te simpel) heb verteld werkt hij , dus oke

ik laat deze cel met nog een aantal cellen oppakken en deze moeten naar een ander bestan waar de sheet basis niet aanwezig is , die ziet hij dus niet, nu moet ik dus voordat de opgepakte regel ergens bij ingevoegd wordt het juiste tabblad openen en de regel hier laten nedervleien vandaar dat ik dus in cel A1 heb gezegd dim str........

verder vind ik de oplossing in de trand van kijk links perfect

ik hoop dat ik (een beetje) duidelijk overkom

groet willem
 
Wigi, snel en perfect MAAR

op de manier zoals (te simpel) heb verteld werkt hij , dus oke

ik laat deze cel met nog een aantal cellen oppakken en deze moeten naar een ander bestan waar de sheet basis niet aanwezig is , die ziet hij dus niet, nu moet ik dus voordat de opgepakte regel ergens bij ingevoegd wordt het juiste tabblad openen en de regel hier laten nedervleien vandaar dat ik dus in cel A1 heb gezegd dim str........

verder vind ik de oplossing in de trand van kijk links perfect

ik hoop dat ik (een beetje) duidelijk overkom

groet willem

Wat is nu eigenlijk de bedoeling? Als er links een 6 staat, naar waar moeten we dan gaan? Naar welk tabblad?

En als er links een 7 staat, naar waar moeten we dan gaan? Naar welk tabblad?

Wigi
 
1000 x sorry

heb hulpje (nieuw) 1en 2 erbij gedaan waarin dus de sturing 2006 of 2007 moet plaats vinden. de 1e oplossing werkte wel maar toen wist u nog niet dat hij naar een ander bestand moest

hoe zeggen we dat dan ? o ja mea culpa

willem
 

Bijlagen

  • testje_voor_hulp.zip
    6,9 KB · Weergaven: 27
  • testje_voor_hulp_2.zip
    3,7 KB · Weergaven: 9
In het eerste bestand zet je:

Code:
Sub w()
    Workbooks.Open Filename:="testje_voor_hulp_2.xls"
    Workbooks("testje_voor_hulp_2.xls").Activate
    If Left(Workbooks("testje_voor_hulp.xls").Sheets("basis").Range("A1"), 1) = 6 Then
        Sheets("2006").Select
    Else
        Sheets("2007").Select
    End If
    'de rest van de code komt hier
End Sub

De rest delete je.

In het tweede bestand zet je niets. Zorg er wel voor dat het bestand in dezelfde map staat als het eerste.

Lukt het?

Wigi
 
wigi,

hij werkt perfect.

wat zou ik er nu aan kunnen doen als testje_voor_hulp ook wel opgeslagen is met de bestandsnaam welke hetzelfde is als in cel A1 dus 600123 loopwerk nazien en de volgende keer (een andere werkorder) dus bv 600124 drempel vervangen ?
ik wist namelijk niet dat je zou refereren aan het eerste bestand (welke constant van naam veranderd)


willem
 
wigi,

hij werkt perfect.

wat zou ik er nu aan kunnen doen als testje_voor_hulp ook wel opgeslagen is met de bestandsnaam welke hetzelfde is als in cel A1 dus 600123 loopwerk nazien en de volgende keer (een andere werkorder) dus bv 600124 drempel vervangen ?
ik wist namelijk niet dat je zou refereren aan het eerste bestand (welke constant van naam veranderd)

willem

Doe dan:

Code:
Sub w()
Dim fn As String
fn = Range("A1")
    Workbooks.Open Filename:="testje_voor_hulp_2.xls"
    Workbooks("testje_voor_hulp_2.xls").Activate
    If Left(fn, 1) = 6 Then
        Sheets("2006").Select
    Else
        Sheets("2007").Select
    End If
    'de rest van de code komt hier
End Sub

Werkt dit ook?

Wigi
 
eureka

perfect, en ik heb hem zelf aangepast op de jaren welke erop volgen

hartelijk dank Wigi en ook deze oplossing bewaren we weer

tot de volgende keer en

groetjes willem
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan