• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in meerdere bladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjonge

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2010
Hallo,

Ik ben voor mezelf een hulpmiddel aan het maken om op een makkelijkere manier offertes te maken. nu lukt me dit vrij aardig en heb er al best wel wat plezier van alleen wil ik er wat meer overzicht in brengen. in het voorbeeldje zie je meerdere tabbladen en in elk tabblad zitten verschillende onderdelen bv een tabblad met plaatmateriaal of een tabblad met bevestigingsmiddelen. op het moment dat ik in het tabblad offerte berekening een artikel nummer invul of een omschrijving in het eerste kolom, dan moet hij gaan zoeken in de beschikbare tabbladen. ik ben al een paar keer aan het zoeken geweest in het excel forum maar ik krijg niet echt gevonden wat ik hebben wil. hopende dat jullie mij kunnen en willen helpen.

gr remko Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

ik weet niet hoe de gegevens van de materialen in de aparte tabbladen komen.

maar waarschijnlijk is het eenvoudigste als je alle materialen in 1 tabblad zet en daarin laat opzoeken.

hallo,

ik vul de tabbladen zelf in met de beschikbare artikelen. in het offerte blad hoef ik alleen maar de code in te vullen en dan worden omschrijving en prijs gekopieerd vanaf het betreffende tabblad. als ik alles in 1 blad zet wat ik nu heb word het onoverzichtelijk en dat wil ik voorkomen.

gr remko

kijk eens of je met dit overzicht geholpen bent (zie bijlage).

alle gegevens op 1 tabblad gezet.

als je de gegevens per materiaalsoort wilt weten, filter je gewoon op kolom K.

in kolom A van het offertetabblad staat in de rijen 13 t/m 19 een validatie.

die kun je zien aan de pijltjestoets aan de rechterkant van de cel.

je kunt dan de artikelen (uit het tabblad) materiaal kiezen.

hiermee voorkom je foute invoer van het artikelnummer.

met deze opzet worden de formules in het bestand ook eenvoudiger.

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

hallo oeldere,

zo heb ik hem nu ook in mn eigen opzet en doe ik in het tabblad altijd 1 of meerdere regels copieeren en dat werkt perfect. alleen wilde ik het wat verder uitsplitsen maar als dat een lastige opgave word dan laat ik het bij wat het is.

gr remko

Sjonge,

ik zeg niet dat het niet kan.

ik zeg dat het waarschijnlijker eenvoudiger kan (door alle gegevens in 1 tabblad) te zetten.

hierdoor wordt ook de vert.zoeken-formule eenvoudiger.

tevens heb ik een validatie gemaakt.

die staat er in je (eigen) bestand nog niet in.

het voordeel hiervan is dat je geen foute invoer kunt doen.

overweeg toch nog eens om alles op 1 tabblad te zetten.

P.s. in rij 7, 13, 25 heb je samengevoegde cellen.

hier krijg je vroeg of laat last van.

heb je aanvullende vragen, laat het gewoon even weten.

Laatst bewerkt:
klopt dat er samengevoegde delen tussen staan. hier heb ik bv ladegeleiders staan en in de volgende scharnieren. alles staat gegroepeerd bij elkaar.

zet de subcategorien in een aparte kolom; dan kun je hier ook op filteren (of zoeken).

tevens ben je dan van die samengevoegde cellen af.

ga het gewoon even proberen en kijken of het werkt mischien valt het mee en dacht ik iets moeilijker. zal die extra kolom aan maken in mijn bestaande lijst.
bedankt in ieder geval voor het meedenken :thumb:

probeer rustig of het werkt.

is je vraag opgelost, zet je de vraag dan ook op opgelost?

heb je aanvullende vragen, laat het dan gewoon even weten.

Een iets verschillende aanpak.
Voor de overzichtelijkheid heb ik de bestaande "named ranges" verwijderd.

Bijlagen

@Wher

mooie oplossing :thumb:

zeker in het geval dat de producten digitaal door de leverancier worden aangereikt heeft jouw voorkeur de oplossing.

2e voordeel van jouw oplossiing (vind ik) is dat de validatielijsten korter worden.

ziet er veelbelovend uit Wher bedankt. maar nu moet ik dat dus voor mekaar zien te boxen met die keuzelijsten daar heb ik nooit mee gewerkt. dus als iemand een tip of link heb dan kan ik het eerst zelf even uitproberen alvorens ik jullie lastig val :)

voor cel G8

excel 2007 => gegevens => gegevensvalidatie.

kijk naar de formules die Wher heeft geplaatst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan