Zoeken in relationele database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pitalo

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2005
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met de volgende vraag:"Hoe kan ik een zoekscherm maken binnen een database, waarin je op meerdere variabelen kunt zoeken?"

Het gaat om een database met borstkanker patienten, waarin ik bijvoorbeeld wil kunnen zoeken op jaar van diagnose, therapie gehad enz....., waarin ik dus een overzicht wil hebben van alle patienten die aan deze criteria voldoen

Stel het gaat hier om alle diagnoses in 2005, met een geslaagde operatie en patienten die behandeld zijn met chemotherapie.

Moet ik hiervoor een macro maken of kan ik dit met bhv queries oplossen? Als iemand het antwoord weet, please help me! Een voorbeeld van de database zit in de attachment

Bedankt!
groeten Pieter

Bijlagen

Pieter,

Ik snap dat deze gegevens vertrouwelijk zijn maar heb je geen versie waar ook een tabel bij zit? Tevens is het zo dat je zoeken op verschillende manieren kunt oplossen afhankelijk van hoe je dit wil gaan doen .

voor eventueele voorbeelden kun je kijken bij de volgende post:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=270952
als je er niet uitkomt post een dbtje met 2 voorbeeld records en ik help je op weg.

Dank jullie wel voor de snelle reactie. Toch kom ik er nog niet helemaal uit, Ik heb de database geupload :
http://download.yousendit.com/92342B693182EC05

Ik hoop dat jullie er enig wijs uit kunnen worden en dat ik er niet een te grote rommel van heb gemaakt.
groeten Pieter

Laatst bewerkt:
Is er al iemand die al enig idee heeft hoe mijn vraag opgelost kan worden? Ik zit echt met mijn handen in het haar!
BVD, Groeten Pieter

Pitalo in je database zie ik geen tabel. Deze moet je maken om jouw formulier hiermee te laten corresponderen. Als je dat hebt gedaan zet je hem in de bijlage en kijk ik of ik een zoekfunctie kan maken.

Succes

Volgens mij staat er wel een tabel bij de yousendit link.....

Maar super dat je het wilt doen!

groeten Pieter

Pitalo er is waarschijnlijk iets fout gegaan met de tabel, in yousendit niks ontvangen.
Doe de tabel die gebaseerd is op je formulier erbij en vertel me precies wat jouw bedoeling is.
Dan zal ik mijn best doen om het naar jouw wensen te proberen!!!

Groetjes

maak een form met variabele velden als je het form opgeslagen hebt.
open het dan maak dan een query met in de velden waar je wil filteren een verwijzing naar je geladen form. sluit alles af (wel opslaan natuurlijk) open de qry en zet om de criteria die verwijst naar het form

Like (*& &*)

maak een knop op je form die deze query uitvoert en een form open gebaseerd op deze qry en je bent waar je wil wezen.

Sorry dat het zo lang duurde,
maar hier is een klein voorbeeld die ik in je database heb gezet. Kijk goed en neem je tijd vooral voor de codes. kijk even naar frmuitleg voor meer info

Bijlagen

Dank je wel, maar.....

hoi Demidam,

Allereerst heel erg bedankt voor de moeite, maar toch heb ik nog een aantal vragen. Ik heb de veld2 een andere naam gegeven in mijn tabel namelijk datum biopt, vanwege het gebuirksgemak voor mensen die de datadase niet gemaakt hebben.
Bij de volgende regel ORDER BY [mammacompleet].[Veld2], geeft hij wel vindresultaat bij tumorgrootte, maar met de nieuwe benaming niet.
Overigens als ik zoek op een term met een spatie erin:
" WHERE datum biopt LIKE '*"
dan vindt hij het niet, maar als het 1 woord is dan juist wel, klopt dit?
Verder is er op een regel maar beperkt ruimte en als ik meer resultaten wil hebben in de volgende regel: strSQL = "SELECT ......... FROM mammacompleet" hoe doe ik dit dan?

En nog een laatste vraag..... Kan ik ook op meerdere zoektermen tegelijk zoeken, oftewel, hoe introduceer ik meer variabelen in mijn zoekvraag?

Echt, je hebt me al een heel eind op weg geholpen, daarvoor hartelijk dank! Ik ben volgens mij al access verslaafd nu, zo leuk is het!
Mocht je me kunnen helpen komt er een goede fles wijn, oid jouw kant op! Het onderzoek naar borstkanker neemt hierdoor een grote stap vooruit! Vele mensen zullen je dankbaar zijn!

Vriendelijke groeten Pieter

Ben er ook mee aan het stoeien

Hoi Pieter,

Het is beter voor je database om geen spaties te gebruiken, mocht je dit wel doen vernoem je veld in je tabel bijv: datum_biopt of wat jij ook maar leuk vind. Je moet onthouden dat je je bijschrift in de form altijd met een spatie in kan vullen, je besturingselement zal gewoon datum_biopt zijn.
Voor wat betreft het zoeken op meer velden heb ik hier een tekstdocumnetje waarin men vertelt hoe je op meerdere velden kunt zoeken. Wil het zelf eerst proberen, want ik was hier ook naar op zoek.

Voor de vraag om meer zoekvelden te verkrijgen in het stukje:
strSQL = "SELECT [mammacompleet].[Id], [mammacompleet].[tumorgrootte],
Het gedeelte [mammacompleet] is je tabelnaam [Id] is je veldnaam. Om iets toe te voegen aan je string doe je weer de tabelnaam [mammacompleet].[een andere veldnaam uit je tabel], enz.

Als je dit gedaan hebt vergeet niet dat je in het onafhankelijke tekstveld waarin gezocht wordt, in de ontwerpweergave naar eigenschappen moet gaan en ook daar je strSQL moet aanpassen, plus het aantal kolommen dat jij in dit zoekveld op wilt nemen.
Misschien is dit ook wel de reden waarom jij niets meer vond na verandering van de veldnamen!

Ik hoop je weer een stap in de goede richting te hebben gebracht. Probeer zelf te kijken wat deze codes doen ik moet dat zelf ook nog doen, maar met de feestdagen op komst zal er nog wat tijd overheen gaan.

In ieder geval fijne dagen en alvast een gelukkig 2007, ook voor een ieder die dit leest.

Succes,
en als ik je kan helpen, laat ik zeker iets van me horen.

Demidam

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan