• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in tabel vert en horizontaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeteyB

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2010
Beste leden,

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Voor een teler ben ik bezig met een planning voor de biologische bestrijding. In de basis betekend dat er elke week een plan moet worden gemaakt. Dan komt er een stukje uitvoering bij kijken. Voor die persoon wordt het bestand dusdanig groot dat hij geen overzicht heeft. Dus wil ik een tabblad maken genaamd "Vandaag" waarin in de week-iso in voer. In dit geval 17-4 en dat direct overzichtelijk wordt wat er die dag gedaan moet worden.
Om het bestand werkend te krijgen voor de teler ben ik op zoek naar een formule waarmee ik een waarde kan weergeven die uit dit tabel moet komen. Ik heb reeds zitten hannissen met vert.zoeken/horiz.zoeken x.zoeken en index/vergelijk. Ik ben er volgens mij bijna, maar er ontbreekt keer op keer iets. Ik begrijp ook niet dat de functie niks doet met een cel samengevoegde cel zoals tab 2 rij 4. maar dat terzij. Voor de eenvoud heb ik het bestandje een stuk kleiner gemaakt en zal ik hier proberen te beschrijven wat ik zoek.

Ik zou heel graag een formule willen hebben dat in een tabel op zoek gaat naar een week-iso (in dit vb 16-4) en terug komt met de waarde in cel M13.

Wat ik niet erg zou vinden is dat er in de formule wordt opgenomen dat het een vast aantal rijen omlaag gaat. Ik verwerk de formule dan een x aantal keer onder elkaar in het tabje "Vandaag". Uiteraard met een kleine tweak.

Bij voorbaat wil ik jullie allen hartelijk danken :)

Met vriendelijke groet,
Peter

Zie bijlage voor het testbestand.

Bijlagen

Ik zie geen tabje "vandaag".
Wat is een "week iso"?

Waarom moet bij 16-4 cel M13 worden gevonden? Omdat dit de laatste invoer is? Wat moet er bij bijvoorbeeld 7-1 of 17-4 gevonden worden?
Er staan spaties voor de waarden in rij 3, dan wordt overeenkomst zoeken met waarde in Z9 wel lastig...

Plaats hier eens een voorbeeldje van hetgeen je in werkblad "Vandaag" wilt zien.

Hoi AHulpje en AlexCEL,

Dank voor jullie reactie. Ik snap wel dat jullie hier vraagtekens bij hebben.

Hierbij een reactie op de vragen en opmerking van AlexCEL:

Waarom moet bij 16-4 cel M13 worden gevonden?
Dit heeft geen andere bijbedoelingen. Het is meer dat ik dan de formule kan analyseren en kan toepassen in het Tabje "Vandaag" F6:F20 van de het nieuwe bestand.

Wat moet er bij bijvoorbeeld 7-1 of 17-4 gevonden worden?
Zie tab Vandaag 2 voor 2 voorbeelden

Er staan spaties voor de waarden in rij 3, dan wordt overeenkomst zoeken met waarde in Z9 wel lastig...
Dat is helemaal waar... die had ik zelf moeten onderscheppen :rolleyes:

In de bijlage heb ik het tabje Vandaag toegevoegd en hoogst waarschijnlijk denken jullie dan.... ooooh. maar jij denkt te moeilijk :)

Dat effect heb ik namelijk wel vaker :p

Bijlagen

Maar gebruik vooral basale regels als:

- nooit samengevoegde cellen.
- gebruik altijd kolom A en rij 1
- verborgen rijen en/of kolommen
- strukturreer gegevens als een database-
- zet alle basisgegevens in 1 werkblad
- gebruik bij voorkeur ingebouwde Excelfaciliteiten: dynamische tabel, draaitabel (voor iedere dag)

Zie bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Eens met snb, maar vooruit. Voor tabblad Vandaag, cel C6:
Code:
=VERSCHUIVING(Biokas1!$B$6;;VERGELIJKEN($B$3;Biokas1!$B$3:$U$3;0)-1;15;4)&""
Wel eventjes de gehele tabel EERST LEEG maken.

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk! Samengevoegde cellen is ook absoluut niet mijn ding, maar ik kreeg het niet voor elkaar om horizontaal én verticaal te gaan zoeken. Dan komen we bij "strukturreer gegevens als een database". Dat is ook zeker mijn voorkeur geweest. Daarmee zeg je eigenlijk dat degene die dit invoert het ook als een database moet weg schrijven. En dat kan degene niet die het moet invoeren. Hij is daarin beperkt. Er zit een hele gedachte achter hoe dit document is opgebouwd. Hierbij een knipsel van de realiteit nu. Misschien geeft dat jullie meer inzicht.
Bekijk bijlage 365972

Korte uitleg.
Elke kap krijgt nieuwe kleine plantjes. Bij een bepaalde leeftijd en/of beworteling krijgt het plantje biologische bestrijding. Dan wordt er van dag tot dag bekeken of de bio zijn werk doet. en naargelang daarvan wordt er een plan gemaakt welke bestrijding er op volgt. Per teelt wordt er ongeveer 4 keer bio toegepast. maar mogelijk wel meer als de druk van de slechte beetjes hoger wordt.

Die beste teeltman kan dit het beste op deze manier verwerken. En niet in een database. Al die platte data onder elkaar zegt de teeltman niet zo heel veel :(. Maar ik denk wel dat je hier een goed punt aan snijd. Misschien moet ik de huidige data door middel van een (dynamische) toepassing oid wel om laten zetten in een database.

Vanuit die database is eenvoudig een sheet op te maken wat er vandaag de dag moet gebeuren. Die is niet zo moeilijk meer. Ik denk dat ik hier maar een nachtje over moet slapen :o .

Als er meer tips zijn of andere inzichten dan sta ik daar natuurlijk open voor. heel veel dank alvast voor de genomen moeite tot zover.

Voldoet formule in #6?

Wauw, dit had ik nooiiit gedacht. Dit werk super !!! Heel heel erg bedankt AlexCEL. Jij maakt mijn weekend helemaal goed. :D

Beste AlexCEL,

Dit valt mij erg zwaar om te moeten vragen want ik dacht dat ik de formule begreep. Maar nu lijkt de formule te zijn gelimiteerd tot 15 regels. Dit heb ik nog nooit eerder gezien in Excel. Het moet een gebruikersfout zijn.

Ik heb namelijk meer kappen dan in de eerdere voorbeelden is weergegeven. en dus meer rijen. Ik dacht er met een kleine tweak in de formule te zijn waar ik wilde zijn. maar dat is mij nog niet gelukt. Zou jij met mij mee willen kijken naar de bijlage en kijken waarom ik niet de gehele kolom te zien krijg?

*edit: Ik kan nog de formules onder elkaar plaatsen. dan lukt het denk ik wel. maar ziek er best wel knullig uit

@AHulpje: ik ga ook even kijken naar jou bestandje :).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je moet die hele mooie en zeer elegante formule van AlexCEL wel naar beneden doortrekken en inderdaad 15 vervangen door 58.

En de hele array-formule range nog even bevestigen met Ctrl-Shft-Enter.

Laatst bewerkt:
De functie in #6 in geen matrixfunctie, dus hoeft ook niet ingevoerd te worden met Ctrl+Shift+Enter. Geeft in dit geval alleen maar gedoe.

Ik heb Excel 365 en dan wordt automatisch de gehele tabel ingevuld, maar realiseer me nu dat dit bij eerder versies niet automatisch gebeurt. Ik heb de formule aangepast.
Door de opzet van je tabellen is het wel meer bewerkelijk, maar het kan dus wel.

Bijlagen

In mijn Office 2016 Prof Plus is het wel een matrix formule:

Code:
{=VERSCHUIVING('kas1'!$B$5;;VERGELIJKEN($B$1;'kas1'!$B$3:$EG$3;0)-1;58;4)&""}

Maar de formule van AlexCEL doet het daarin ook prima.

Ja, omdat hij zo ingevoerd is... maar dat hoeft dus niet.

Maar als ik hem niet als matrixformule invoer krijg ik de fout #WAARDE!.
Wat doe ik fout?

Ik heb aan de database een draaitabel met slicer toegevoegd ter illustratie hoe je eenvoudig de gegevens per dag kunt tonen met de ingebouwde Excelvoorzieningen.
Voor de invoer in de database is datavalidation toegevoegd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Geen idee, lastig in te schatten zo...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan