• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoogteijling

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 aug 2005
Hallo allemaal,

Kan iemand me helpen met bijgevoegd voorbeeldbestand.

Ik heb een kolom met nummers en een kolom met namen.
Wat ik zou willen is dat er een kolom gemaakt wordt met namen waaronder de bijbehorende nummers komen te staan.

Groeten Marcel
Bekijk bijlage Bijelkaar.xlsx

WOW Cobbe en Wher !!!!
3 oplossingen zelfs, fantastisch :thumb:
Hier zal ik even in moeten duiken om te zien welke het handigste werkt voor mij.
Ik moet dit namelijk weer toepassen in een ander Excelblad.

De 1e en de 3e zijn toch zogenaamde matrixformules ?
Ik zie dat FILTER aan staat bij alle oplossingen, dit is niet noodzakelijk neem ik aan.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Oplossing 3 is niet van mij hé. :)

Die filter kan je weghalen, had ik gebruikt als controle.

@Cobbe,
ik zag idd dat Wher ook een bijdrage heeft geleverd.

@Wher,
Excuses dat ik je niet gezien had.
Heb inmiddels je naam toegevoegd aan Post#5

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Ik probeer deze matrixformule in een ander excel bestand te plaatsen, ik krijg het echter niet voor elkaar dat het laatste deel van de formule oploopt.
Ik voer de formule in met CTRL+SHIFT+ENTER maar in welke cel ik ook sta het laatste deel van de formule blijft $1:1.
Terwijl in rij 3 de formule $1:2 zou moeten worden en in rij 4 zou die $1:3 moeten worden, etc.
Ik selecteer eerst de cellen J2 t/m O41, vervolgens plak ik de formule (zonder accolades) en vervolgens druk ik op CTRL+SHIFT+ENTER.
Wat doe ik fout ?
Code:
{=ALS.FOUT(KLEINSTE(ALS($H$2:$H$41=J$1;$C$2:$C$41;"");RIJEN([COLOR="#FF0000"]$1:1[/COLOR]));"")}

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
hoogteijling,

Plaats de formule eens in 1 cel met CTRL+Shift+ENTER en trek hem dan via het plus teken naar de andere cellen.

Ja, stom zeg van mij. :o
Ik dacht dat dat niet kon met een matrix formule.

Bedankt hoor.

Groeten Marcel

Ik probeer nu de matrixformule over te zetten naar het bestand waar het eigenlijk om gaat.
Op de 1 of andere manier werkt het niet.
De groene tabel in Blad2 blijft leeg terwijl hij wat gegevens moet halen uit Blad1.

Groeten Marcel
Bekijk bijlage Matrix.xlsx

Laatst bewerkt:
Ik weet weinig van een matrixformule.
Als je de formule evalueert dan geeft hij op het laatst #isgetal.

Probeer deze eens dan:

Code:
{=ALS(AANTAL.ALS(Blad1!$H$2:$H$50;J$1)+RIJ(J$2)>RIJ();INDEX(Blad1!$C$2:$C$50;KLEINSTE(ALS(Blad1!$H$2:$H$50=J$1;RIJ(Blad1!$H$2:$H$50)-RIJ(J$2)+1;"");RIJ()-RIJ(J$2)+1));"")}

Matrixformule !!

Ja Cobbe, deze werkt wel.
Ik ga dus met deze verder

(Hoewel ik me nog steeds afvraag waarom de vorige niet werkt.)

Groeten Marcel

Hoewel ik me nog steeds afvraag waarom de vorige niet werkt
De formule werkte niet omdat je met deze constructie:
Code:
{=ALS.FOUT(KLEINSTE(ALS($H$2:$H$41=J$1;$C$2:$C$41;"");RIJEN($1:1));"")}
enkel kunt verwijzen naar een kolom die getallen bevat, en Blad1!$C$2:$C$41 bevat tekst. Zie bijlage.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan