Zoeken in Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

anna1960

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2009
Berichten
6
Ben hier vandaag voor het eerst, omdat ik een vraag heb over de functie "zoeken' in Vista. Sinds 5 weken heb ik een laptop met Vista er op. Omdat ik altijd met XP heb gewerkt en niet veel van Vista weet heb ik een boek gekocht. Ik vermoedde dat ik iets miste en volgens het boek klopt dat ook. Ik mis de functie "zoeken" waar je b.v. alleen afbeeldingen mee kan zoeken door een vinkje voor afbeeldingen te zetten. Ik gebruik die functie nog al veel en vind het erg makkelijk dat die er is. Nu zag ik wel het witte gedeelte boven "start" staan, maar daar kan je niet zo uitgebreid mee zoeken als die functie die ik gewend was. Volgens het boek, internet en het helpprogramma van Vista moet "zoeken" in het grijze gedeelte onder ontspanning staan. Nu dacht ik eerst dat "zoeken" misschien niet aangevinkt was, maar "zoeken"staat er helemaal niet bij. Het lijkt er op dat ik die hele functie "zoeken" niet heb. Nu heb ik Toshiba(waar die laptop van is) gebeld en daar zeiden ze dat dat witte gedeelte boven Start is om mee te zoeken en anders moest ik maar Microsoft bellen/mailen. Maar hun helpen je niet omdat Vista al voorgeinstalleerd was.
Dan moet je bij je dealer of bij de importeur van het merk zijn. Microsoft wil je geloof ik wel helpen, maar dat kost veel geld.
Nu heb ik iemand van IT van mijn werk gesproken en die zegt hetzelfde. Hij heeft ook die functie "zoeken" niet en volgens hem moet ik met het witte gedeelte zoeken.
Heb op internet gekeken en zag dat er in het verleden ook mensen zijn die die functie niet hebben. Zijn er soms verschillende versie's Vista waar je die functie niet bij hebt (lijkt mij stug) of heb ik een foute Vista. Als het dan niet op Vista zit waarom staat die functie er dan wel als je naar de Helppagina gaat. Volgens mij mis ik gewoon iets.
 
Als je naar de map van de (bijvoorbeeld) img's gaat. En je type'd daar ' Bloemetje " dan krijg je of een plaatje met de naam 'bloemetje' of er wordt niks gevonden. Doe je dit in Computer, dan wordt de hele schijf doorgezocht. Die witte balk heb ik het dus over.
 
Bedankt voor je bericht, maar ik weet dat in het witte gedeelte de hele pc wordt doorgezocht. Is ook wel een handige functie, maar ik mis gewoon die functie
"zoeken" die bij XP boven " uitvoeren"staat. Ik vraag me af warom de een het wel heeft en de ander niet. Met die functie kan je heel uitgebreid zoeken.
 
Dat weet ik (Gebruik momenteel ook XP). Heb alleen geen idee hoe dat in vista zit.
 
Kies onder de Vista (start) knop eens voor "Help" en typ in het zoekvak eens "zoeken". Eén van de resultaten die je krijgt is:

Een bestand of map zoeken

In Windows kunt u op verschillende manieren zoeken naar bestanden en mappen. Welke zoekmethode u het beste kunt gebruiken, is afhankelijk van de situatie.

Een bestand of map zoeken wanneer u weet waar u van start moet gaan
U zult waarschijnlijk vaak zoeken naar een bestand waarvan u weet dat het ergens in een bepaalde map is opgeslagen, bijvoorbeeld Documenten of Afbeeldingen. Als u het gewenste bestand wilt opsporen, houdt dat mogelijk in dat u door honderden bestanden en submappen moet bladeren. Met behulp van het zoekvak kunt u uzelf tijd en moeite besparen.



Het zoekvak

Het zoekvak staat boven aan elke map (en onder aan het menu Start). De huidige weergave wordt gefilterd op basis van de tekst die u in dit vak typt. Met deze methode wordt gezocht in de tekst van de bestandsnaam en van het bestand zelf, in labels en in andere bestandseigenschappen. De zoekactie omvat zowel de huidige map als alle submappen.

Een bestand of map zoeken via het zoekvak:

Typ een woord of een deel van een woord in het zoekvak.

Terwijl u typt in het zoekvak, wordt de inhoud van de map gefilterd naar aanleiding van elk volgende teken dat u typt. Wanneer u het gewenste bestand ziet, kunt u ophouden met typen. U hoeft niet op ENTER te drukken, omdat de zoekactie automatisch wordt uitgevoerd.

Stel bijvoorbeeld dat u begint met een map die er als volgt uitziet:



Mapinhoud vóór het typen van tekst in het zoekvak

In dit voorbeeld bent u op zoek naar uw rekeningbestanden, dus u typt 'rekening' in het zoekvak. Terwijl u typt, wordt de weergave automatisch gefilterd en krijgt u ongeveer het volgende te zien:



Mapinhoud nadat u 'rekening' in het zoekvak hebt getypt

Zie Tips voor het zoeken naar bestanden voor meer informatie over het gebruik van het zoekvak.

Een bestand of map zoeken via de map Zoeken
De map Zoeken is een goede keus in de volgende gevallen:

Wanneer u niet weet waar een bestand of map zich bevindt.

Wanneer u zoekresultaten met bestanden uit meerdere mappen (bijvoorbeeld Afbeeldingen en Muziek) wilt weergeven.

Wanneer u wilt zoeken op meer dan één bestandsnaam of bestandseigenschap.

Met deze zoekmethode wordt standaard gezocht in een reeks locaties met de naam Geïndexeerde locaties. Hiertoe behoren alle mappen in uw persoonlijke map (die veelgebruikte locaties zoals Documenten, Afbeeldingen, Muziek en Bureaublad bevat), e‑mail en offline bestanden. Als u bestanden vaak op andere locaties opslaat, kunt u deze locaties toevoegen aan Geïndexeerde locaties. Zie Zoekacties in Windows verbeteren met de index: veelgestelde vragen voor meer informatie.

Klik hier om Zoeken te openen.

Typ een woord of een deel van een woord in het zoekvak.

Terwijl u typt, worden overeenkomende bestanden van diverse locaties op uw computer weergegeven.

Voer een van de volgende handelingen uit in het zoekvenster:

Klik op een van de beschikbare filterknoppen, bijvoorbeeld E‑mail, Documenten, Afbeeldingen of Muziek, om alleen bepaalde soorten bestanden weer te geven.

Klik op de knop Geavanceerd zoeken om meer filters weer te geven. Als u een meer geavanceerde zoekopdracht wilt opstellen, geeft u informatie op in de vakken en klikt u op de knop Zoeken.

Klik op een item in de lijst Locatie om een andere reeks locaties voor uw zoekopdracht te kiezen. Met deze methode wordt standaard gezocht in Geïndexeerde locaties, maar u kunt desgewenst een volledige vaste schijf of een andere locatie afzoeken.

Zie Tips voor het zoeken naar bestanden voor meer informatie over het maken van een zoekopdracht met de map Zoeken.

Tips
In de regel kunt u het beste zoeken op Geïndexeerde locaties, de standaardinstelling. Aangezien deze locaties zijn geïndexeerd, verloopt de zoekactie snel. Bovendien wordt gezocht op de meestgebruikte plaatsen voor het opslaan van bestanden.

U kunt de locatie Overal gebruiken om een grondige zoekactie op de hele computer uit te voeren. Wanneer u overal zoekt, worden de resultaten uit Geïndexeerde locaties snel weergegeven, waarna geleidelijk resultaten van buiten de index verschijnen terwijl de rest van de computer wordt afgezocht.

Een programma of bestand zoeken via het menu Start
 
Laatst bewerkt:
Misschien is Windows Logo toets + F een optie ?
 
Ik vind het fijn dat jullie zo snel reageren, maar de vraag is:Waar is die functie zoeken die bij XP boven de functie "Uitvoeren"zit? Dat is mijn vraag. IK weet hoe ik daar mee moet zoeken. Het schijnt dat er Vista's zijn waar die Functie dus niet op zit en volgens
Help moet het er wel op zitten. Dus mijn vraag is weer zijn er meer mensen die die functie niet hebben en zijn er mensen die het wel hebben.
 
Nog even een reactie. Dat hele verhaal heb ik al gelezen zie het laatste gedeelte van mijn bericht:
Heb op internet gekeken en zag dat er in het verleden ook mensen zijn die die functie niet hebben. Zijn er soms verschillende versie's Vista waar je die functie niet bij hebt (lijkt mij stug) of heb ik een foute Vista. Als het dan niet op Vista zit waarom staat die functie er dan wel als je naar de Helppagina gaat. Volgens mij mis ik gewoon iets. Maar dat is het nou juist zo zoeken als daar staat kan ik niet, want die functie HEB IK NIET.
 
Ja dat weet ik, maar dat is mijn vraag niet. Wat daar staat die functie die heb ik nou juist niet. Mijn enige vraag is zijn er Vista's waar deze functie dus niet op staat omdat ik die functie niet heb. Zijn hier soms gen Vistagebruikers???????? Het is toch heel gemakkelijk om Ja ik heb die functie of nee ik heb die functie ook niet!
en of die functie misschien niet op alle Vista's zit. Dit is de laatste poging en dan geloof ik het wel, want ik word hier ontzettend moe van.
 
Windows Logo toets en F. En voor straks: Welterusten.
 
Sinds de installatie van SP1 in Windows Vista is de knop ZOEKEN verwijderd uit het startmenu. Zo komt het dat op sommige PC, waar SP1 nog niet geinstalleerd is, de knop ZOEKEN nog beschikbaar is.
Het zoekvak in het startmenu en het zoekvak in andere vensters blijven beschikbaar.
In Windows Verkenner kan je ook Geavanceerd Zoeken, wat heel veel mogelijkheden biedt.
Er bestaat ook een mogelijkheid om in het startmenu de knop Help en Ondersteunig te vervangen door Zoeken.
 
De functie is inderdaad verdwenen. Er zijn programma's waarmee je dit weer terug kunt krijgen maar als je niet indexeert gaat het zoeken traag.
Er is een zoekprogramma wat het uitstekend doet met Vista: http://www.voidtools.com/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan