• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken / index / vergelijken meerdere resultaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Neerbeek85

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2021
Berichten
26
Hallo,

Ik heb een data set waarbij een reeks nummers gekoppeld is aan meerdere regio's (zie voorbeeld bestand)
Nummer 1, komt voor in Regio Zuid, Noord en West. Deze data heb ik nu verticaal naast elkaar staan.
Nummer Regio
1 Zuid
1 West
1 Noord

Wat ik nu graag zou willen (gewenst resultaat) is dat ik de nummers ontdubbel

Regio1 Regio 2 Regio 3
Nummer
1 Zuid West Noord


Al geprobeerd tot nu toe:

Met verticaal zoeken vind de formule alleen de eerste waarde.
X.zoeken ben ik nog niet genoeg in thuis
Met index / vergelijken gaat wellicht iets mis
Draaitabel is niet wat ik zoek, wel qua opmaak!


Wellicht ben ik er bijna....maar krijg het nog niet voor elkaar :)
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 38
Aangezien je X.ZOEKEN noemt neem ik aan dat je Excel 365 gebruikt. Voldoet deze dan voor I3:
Code:
=TRANSPONEREN(FILTER(B$3:B$10;A$3:A$10=$G3;""))
En "nummers ontdubbeld" zou je deze voor kunnen gebruiken:
Code:
=UNIEK(A3:A10)
 
Laatst bewerkt:
Aangezien je X.ZOEKEN noemt neem ik aan dat je Excel 365 gebruikt. Voldoet deze dan voor I3:
Code:
=TRANSPONEREN(FILTER(B$3:B$10;A$3:A$10=$G3;""))
En "nummers ontdubbeld" zou je deze voor kunnen gebruiken:
Code:
=UNIEK(A3:A10)

Hi AlexCEL,

Dat klopt, wat ik nu heb is een 2e tabblad met hierin alle nummers ontdubbeld. Horizontaal daaraan wil ik met een formule de regio's overhalen.


----------------Regio1------Regio2------Regio3----etc
Nummer
1..................Noord.........Zuid..........West
2..................West..........Noord

Met een draaitabel krijg ik deze opzet voor elkaar, maar ik heb niets aan de draaitabel opzichzelf. dus wat de formule functioneel dient te doen is
Zoek nummer (1) in tabblad data, voeg dan de eerste regio die bij 1 behoort toe aan regio 1 in tabblad 2, de tweede aan regio 2 etc.....
 
QUOTEN is niet nodig. Gebruik de veel grotere blauwe knop "reageer op bericht" of het tekstvak "snel reageren".

Wat gaat er niet goed met de eerste formule? Deze doet precies wat je vraagt volgens mij.
 
Hi AlexCel,

Je formules kloppen in die zin, maar geven nog niet het gewenste resultaat... jouw formules zetten de regio's in plaats van verticaal naar horizontaal. Echter dit zoek ik qua opzet wel maar niet qua invulling. Ik probeer het onderstaand te verduidelijken....

In mijn data set heb ik 4000 nummers staan met hierachter een regio; verticaal zoals in het voorbeeld. Een nummer kán een 1-op-n relatie hebben. Wat ik nu wil (met formule) is in een nieuw tabblad de relatie van het nummer met één óf meerdere regio's hierin verticaal de nummers ontdubbeld en daar alle regiowaardes die bij een nummer behoren horizontaal overgenomen hebben met formule

Bekijk bijlage 358591
 
Die bijlage is niet goed gedaan.

Uit je eerste voorbeeldje met beschrijving maak ik op dat het horizontaal gesorteerd moest. Als verticaal ook goed is, laat TRANSPONEREN dan maar eens weg.

Probeer eens je bijlage opnieuw toe te voegen, en laat daarin nog eens heel duidelijk zien wat waar moet komen te staan.
 
Als het goed is, heb ik nu het bestand weer bijgevoegd met hierin het gewenste resultaat
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 20
Min of meer hetzelfde voorbeeld met alleen een pijl erbij zetten helpt niet echt.

Nogmaals: de formule in bericht #2 levert de gewenste resultaten...
 

Bijlagen

  • vb_Neerbeek85 (1) (AC).xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Dank.
Met het voorbeeld en de pijl wilde ik de verticale data met de 1 op n relatie verduidelijken in het gewenste resultaat. Ik heb de formule van jouw voorbeeld nu toegepast op de sheet en deze werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan