• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken-matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

michielsprockel

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2013
Hallo,

In een Excel-sheet gebruik ik de volgende vergelijking in cel H178: " =VERGELIJKEN($A178;Inkoopstatus!$E$1:$E$300;0)"

In het tabblad "Inkoopstatus" in de matrix E1 t/m E300 zoek ik dus een waarde die gelijk is aan wat in cel A178 staat.
Als er een gelijke waarde is gevonden geeft de uitkomst dus de regel aan waarin de vergelijking is gevonden.

Stel: de uitkomst in Cel H178 is 72. Dan kan ik met de functie index de overige gegevens van die regel 72 oproepen. Dat werkt prima.

Nu is de kans groot dat de gezochte vergelijking uit cel A178 vaker voorkomt.
Ik zou nu graag in een andere cel (bv. cel I178) een volgende gelijkenis willen zoeken in die bestaande matrix "Inkoopstatus!$E$1:$E$300", dus na de eerste gevonden gelijkenis (=regel 72+1).

Dan zou mijn zoeken-matrix er eigen zo uit moeten zien: "Inkoopstatus!$E$(H178+1):$E$300"; maar als ik deze matrix in de formule toepas krijg ik helaas een foutmelding.

Mijn vraag is dus: hoe moet ik de formule opstellen dat ik voor de numerieke waarde (lees regel) van een matrix de waarde of inhoud van een andere cel kan toepassen.

Nu zijn er waarschijnlijk wel helpers die mij dat uit kunnen leggen in VBA, maar daar kan ik (nog) niets mee. Het is voor mij nog even een Excel-probleem en nog geen macro.

Mvg,

Michiel

Michiel,
plaats deze in H179
PHP:
=VERGELIJKEN($A178;VERSCHUIVING(Inkoopstatus!$E$1;H178;0):Inkoopstatus!$E$300;0)+H178
De 1 voor het =teken moet je niet overnemen.

Hallo Plongske,

Dit was precies wat ik zocht. Ik heb het direct toegepast en het werkt zoals ik in gedachte had. Ik had bij reeds gestelde vragen ook al een keer de functie "verschuiving" gezien, maar ik kon mij noch uit de vraag, noch uit het antwoord, een voorstelling maken dat mijn probleem dus vergelijkbaar was. Nu zal ik deze functie toch maar eens beter bestuderen.
Bedankt voor de snelle reactie.

Mvg,

Michiel

Michiel,
In uw geval maak je met de functie verschuiving in feite een nieuwe tabel die start waar de vergelijkingsformule in de vorige rij is gestopt. Daardoor moet je de vorige waarde er nog eens bijtellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan