Zoeken met behulp van list en/of combobox.

• Onderwerp starter Onderwerp starter VJJK
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

VJJK

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2010
Ik wil graag in mijn formulier een keuze laten maken uit een aantal onderwerpen.

Aangezien het totaal aantal onderwerpen bestaat uit 27 keuzes is het niet mogelijk een listbox te gebruiken.

Het is mogelijk de 26 verschillende keuzes onder te verdelen in 9 hoofdcategorieen. Wat ik voor elkaar wil krijgen is dat als ik 1 tot 3 hoofdcategorieen selecteer. een listbox wordt gegenereerd die de nog openstaande keuzes weergeeft.

Vanuit deze resterende keuzes wil ik dan een veld laten tonen waarin alle in aanmerking komende personen te zien zijn.

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Aangezien het totaal aantal onderwerpen bestaat uit 27 keuzes is het niet mogelijk een listbox te gebruiken.
Waarom niet? In een keuzelijst kunnen rustig een paar honderd opties komen te staan. Hetzelfde geldt voor een Keuzelijst met invoervak. Overigens is een opsplitsing in categorie en subcategorie een goed idee, want het zoeken wordt daardoor inderdaad simpeler. In het forum heb ik onlangs (hooguit een paar weken geleden) een uitgebreid voorbeeld gezet met deze techniek. Zoek 'm even op, zou ik zeggen...

Dag Octafish,

Ik heb gezocht maar niet kunnen vinden. Zou je mij op de goede weg kunnen helpen, waar het voorbeeld te vinden is? Alvast bedankt.

Het draadje met het bestand staat hier. Het voorbeeld is gebaseerd op <Keuzelijsten met invoervak>, maar vrij makkelijk om te bouwen naar gewone keuzelijsten, mocht je dat willen.

Dag Octafish,

Is het hiermee ook mogelijk om meerdere hoofdcategorieen te kiezen.
Het komt namelijk vaak voor dat er juist een selectie moet worden gemaakt uit personen die meerdere eigenschappen bezitten.

Het zou dus kunnen voorkomen dat ik uit 3 verschillende hoofdcategorieen een aantal subcategorieen zou moeten kunnen selecteren.

Alvast bedankt.

In dat geval zul je gebruik moeten maken van Keuzelijsten. Bovendien moet de code dan aanzienlijk worden aangepast, omdat je meerdere opties moet kunnen filteren. Ik weet niet of je dat zelf kunt, maar ik ga daar zeker ook naar kijken!

Dag Octafish,

Ik heb een kleinde voorbeeld tabel gemaakt.

Een voorbeeld van een selectie zou bijvoorbeeld zijn iedereen met blauwe ogen, een wipneus en een blanke huidskleur.

Bekijk bijlage Keuzelijsten meerdere categorieen.zip

Ik ga er zelf ook mee aan de slag maar denk dat ik met mijn basis kennis niet heel ver ga komen. Als jij er ook naar zou willen kijken dan zou dat heel mooi zijn.

Alvast bedankt.

Hier een voorbeeldje dat ik zelf in elkaar heb gezet. Het is niet zo moeilijk als het lijkt (hoop ik...)

Bijlagen

En hier een van jouw voorbeeld. Omdat de code heel universeel is geschreven, kostte dat bijna geen extra tijd ;)

Bijlagen

Dag Octafish,

Dank je, dit helpt mij een stuk verder op weg.

Is het mogelijk om via het formulier weer te geven welke personen er uiteindelijk binnen de selectie vallen?

Dat de subcategorie uiteindelijk het filter wordt waaruit de daadwerkerkelijke selectie komt.

In mijn voorbeeld zou ik dan bijvoorbeeld Mannen en Vrouwen willen selecteren met bruine ogen en een wipneus en uiteindelijk de naam willen tonen van deze personen.

Hulp wordt zeer gewaardeerd.

Dat moet wel kunnen; kwestie van de bron van het formulier aanpassen. Nu is het formulier nog niet-afhankelijk. Uiteindelijk maak je dan een formulier waarbij de keuzelijsten een filter vormen waarop je het formulier filtert. Overigens wordt dat wel een ingewikkeld filter, omdat je de personentabel daar een beetje ongelukkig voor hebt opgebouwd...

Ik zou de personentabel natuurlijk op een andere manier kunnen opbouwen zodat het makkelijker wordt om te filteren. het gaat er uiteindelijk om dat ik een selectie kan maken op een aantal kenmerken. Heb je tips hoe ik deze beter kan opbouwen?

dag OctaFish,

Ik heb de tabel iets anders opgebouwd en een subform toegevoegd aan de listboxen.

Via een query zou dit subform dan moeten updaten echter krijg ik het niet voor elkaar.

De query waar het subform op gebaseerd is kijkt naar waarden in de 2e categorie die hij dan vergelijkt met de tabel.

Echter lukt het mij niet het subform te laten updaten en de gevonden namen te tonen.

Zou jij hier naar willen kijken? Hulp wordt zeer gewaardeerd.

Bekijk bijlage Keuzelijsten meerdere categorieen_V2.zip

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan