• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken met een macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijger81

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2010
Hallo,
Ik heb veel zitten googlen, maar kom er niet uit.
Graag wil ik een macroknop maken die:

kijkt wat in cel A1 getypt is.
Dat vervolgens vergelijkt met de cellen uit kolom B
Als daar overeenkomst in zit. Met bijvoorbeeld cel B3, dan moet hij de inhoud weergeven van cel C3.

Dit is de excel formule:
=ZOEKEN(A1,B:B,C:C)

Kun je trouwens als je een werkende excel formule hebt bedacht die niet gewoon laten activeren met een macroknop.

Daar heb je toch geen VBA voor nodig, een formule volstaat hiervoor.
Anders moet je maar een voorbeeldje posten.

Ja, maar ik wil graag een knop hebben die de formule activeert. Dan moet ik een macro maken toch?

Post eens een bestandje met daarin wat je wil, dan maken wij daar een macro bij.

Excel bestand

Dus iemand vult naam in (wordt niks mee gedaan)
relatienr en email
Deze 2 worden vergeleken met de gegevens uit kolom I en J als check. En dan wordt het eerste ongebruikte licensie getoond
en komt in excel de nieuwe eigenaar in de kolom eigenaar te staan. Dus in kolom eigenaar komt het relatienr dat die licensie heeft.
Maar een eigenaar kan maar 1x voorkomen. Als er nog een keer iemand hetzelfde relatienr opgeeft dan komt een melding als: ongeldig relatienummer

Achter kolom licensie staat nog een kolom eigenaar. Deze ben ik vergeten. sorry

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bij wijzigen van mijn vorig bericht, ging er wat mis, daarom hier opnieuw.
In kolom M kun je met een formule wel de naam van de eigenaar laten weergeven nadat in het omrande gedeelte gegevens zijn ingevuld, maar als in dat omrande gedeelte nadien een andere naam dan pietje wordt ingevuld, dan wordt uiteraard in kolom M pietje niet meer weergegeven. Dat is zo met formules, met vba kan daar wel een mouw aan gepast worden.

Hoi, Bedankt voor je reactie, maar dat is niet wat ik bedoel.
iemand moet in excel een relatienr invoeren en zijn mailadres.
Dan drukt hij op de knop en dan krijgt hij een licentiecode MITS:
Zijn relatienr en emailadres in kolom I en j overeenkomen.
En de licentiecode dient nog niet gebruikt te zijn (dus al gebrukt bij een ander relatienummer)

Op een knop klikken lijkt mij niet nodig.
Typ in C8:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C4;I2:L10;4;0);"Nr. bestaat niet")
Maar voor de rest blijven er onduidelijkheden, die beschreef ik in bericht #6 al, maar daarop gaf je geen antwoord.

Afgaande op het bestand dat je plaatste, dacht ik dat je met versie 2007 of hoger van Excel werkt. Moest het versie 2003 of eerder zijn, dan zou ALS.FOUT niet werken, maar in Excel 2007 en hoger wel.

Ik heb gewoon Excel uit office 2010. Krijg foutmelding als ik jouw formule uitvoer. Bij nader inzien denk ik dat de formule te lastig gaat worden.
Want:
hij moet kijken of ingevoerde relatienr en mailadres overeenkomen met bestaande gegevens.
Dan als de gegevens overneekomen een licentie code geven.
Dan het gegeven licentiecode achter de kolom van de relatienr zetten.

wanneer iemand andere gegevens invoert, dat dan een ongebruikte licentie geeft (dus 1 die nog niet gekoppeld is aan een kolom)

In kolom L staan licentiecodes.
Als een nummer en e-mailadres worden ingevoerd, dan moet toch gewoon op dezelfde rij de licentoecode worden opgevraagd. Indien niet, wat versta jer dan onder "toekennen". En wat met de kolom Eigenaar, als de namen i/n de omrande tabel steeds wijzigen?

Kijk. Iemand voert in cel C4 en C5 haar gegevens in. Na het invoeren wordt gekeken of in kolom I en J de combinatie klopt
Als dat klopt dan kan de licentie worden gegeven die erachter staat. Dat klopt je hebt gelijk. Eiegnaar klopt niet helemaal ja. Misschien kan wel dat acjhter de kolom licentie in de kolom een AL GEHAD komt te staan
bij de licenties die afgegeven zijn. Kolom I t/m M worden onzichtbaar gemaakt. Die mag niemand zien.

Hij werkt bijna goed. Hij ziet het als een mailadres en nummer niet bestaat, maar het controleert niet of 4 en dd@nl.nl bij elkaar hoort. Als ik bijvoorbeeld 2 en dd@nl.nl opgeef dan krijg ik ook een code en dat mag niet.

Maar bedankt voor je inspanning. Voor mij wordt dit te moeilijk. IK probeertde het met ALS en Zoeken.

Laatst bewerkt:
Sorry, laatst geplaatst bestand was niet juist.
Een ogenblik, zal wat anders zoeken.

Nieuwe poging.
Er is hierbij nog niet gecorrigeerd voor invoer van bv. een nummer dat niet in de lijst voorkomt. dat kan evt. toegevoegd worden met aantal.als

Bijlagen

Hoi Sorry, maar de basis klopt niet. Als ik switch tussen de emails dan krijg ik geen code terwijl dat wel moet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan