• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken met meerdere bedragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelMacro

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2016
Hallo,

Misschien dat iemand hier dit weet:

Ik heb meerdere bedragen/getallen, die samen het bedrag zijn dat ik zoek. Even als voorbeeld: ik zoek 500 euro, maar deze 500 euro is binnengekomen in 3 of meer betalingen.

Is er een mogelijkheid om Excel te laten uitzoeken of er combinaties zijn die samen 500 euro zijn?

voorbeeld.png

Groeten,

Zijn er geen andere kenmerken aan die betaling?

Hoe weet ik anders welk bedrag bij welke betaling hoort..

Het gaat niet alleen om betalingen in en kenmerken. ik heb het enkel als een voorbeeld gebruikt, dus ga daar aub niet te diep op in.

Ik heb een situatie geschetst die ik regelmatig tegenkom op werk en nu alweer. Het zijn grote lijsten met gegevens waarmee ik werk. Dus zelf opzoek gaan wordt lastig en Trial-and-error kost ook erg veel tijd.

Een representatief voorbeeld is wel handig...

In jouw voorbeeldje zoek je bijvoorbeeld 500, 200+300, 300+150? Of allemaal?

Persoonlijk heb ik wel enige extra info nodig.

Laatst bewerkt:
Ik zoek alle mogelijke combinaties die als uitkomst 500 hebben. Liefst wil ik dan ook weten welke afschrift nummers of welke cellen bij elkaar zijn opgeteld.

Als je daar geen ander herkenitem aan toe kunt/wilt voegen vrees ik voor u.

Natuurlijk is dan het voorbeeld van betalingen heel slecht gekozen omdat daar altijd een dok_nummer bij hoort, bij elke betaling.

Het gaat niet alleen om betalingen. Je moet het zo zien: ik heb een kolom met getallen en een waarde die ik zoek. Ik wil weten of er een combinatie van getallen is die overeenkomt met me zoekwaarde.

Ik denk dat de oplossing erg complex zal zijn. Maar ik dacht ik vraag het hier misschien dat iemand het weet of ooit hetzelfde probleem heeft gehad.

Mocht iemand nog een oplossing weten dan hoor ik dat graag. Als ik een oplossing heb gevonden zal ik het ook laten weten.

Bedankt voor jullie reacties!

Marco, ik zal er in de loop van deze week een macro voor maken.
is het in principe mogelijk dat de getallen gesorteerd worden?
anders laat ik dat de function of macro doen.

best een leuke uitdaging.

Laatst bewerkt:
Hey Sylvester,

Dat is geen probleem. Het is voor de Excel fanaten zeker een leuke uitdaging. Zelf denk ik dat ik te weinig wiskundige kennis ervoor heb, maar ik ga morgen er ook maar eens goed voor zitten.

Bedankt voor je reactie.

Zelf denk ik dat ik te weinig wiskundige kennis ervoor heb, maar ik ga morgen er ook maar eens goed voor zitten.
en heb je al wat?

ik begin in de buurt te komen.
het is de kunst om in zo min mogelijk stappen toch alle mogelijke antwoorden te vinden.

toch een vraag je: staan er ook dubbelen in de lijst? ik ga er tot nu toe van wel van uit.

@sylvester Als je bedoeld of er in de lijst waarin je zoekt dubbele bedragen kunnen voorkomen, dan ja.

Hallo Allemaal,

Excuses voor me late reactie.

Zelf heb ik ook wat proberen te maken. Zo ben ik er ook achtergekomen dat het een lastig probleem is. Eigenlijk had ik gehoopt dat excel een functie of combinatie van functies had wat dit makkelijk oplost.

me bestand:
http://s000.tinyupload.com/download.php?file_id=00167539540383538668&t=0016753954038353866812418

Ik kon me bestand hier niet uploaden, ik weet niet waarom. Waarschijnlijk te groot?

Het bestand wat ik heb gemaakt werkt al erg sloom en kan tot nu toe maar een bedrag met maximaal een combinatie van 3 bedragen. Waarschijnlijk kan het ook veel efficiënter gemaakt worden, maar dit is nog maar een test versie. Ik zou ook als je het bestand test niet met meer dan 30 bedragen werken.

Misschien dat wat ik heb gemaakt andere op ideeën brengt?

Weet iemand misschien wat de maximum van excel is? hoeveel rijen kan ik gebruiken om te rekenen?

En iemand een idee hoe ik dit uitreken: ik heb een lijst met getallen, ik wil alle getallen in een combinatie van 3 proberen, ik heb de ruimte om 1 miljoen combinaties te proberen. Hoeveel getallen kan ik dan maximaal in me lijst hebben?

Ook wil nog melden dat het probleem wat ik heb niet noodzakelijk is om opgelost te worden. Dus begin er alleen aan als je het leuk vindt om mee te denken.

Ik zal het topic in de gaten houden en als ik verder ben met mijn bestandje zal ik dat hier weer updaten.

Mocht iemand nog aanvulling/toevoeging hebben dan hoor ik dat graag.

Voor de rest wil ik iedereen bedanken mee heeft gedacht.

Groeten,

als je in de cellen alle mogelijkheden van 3 combinaties van 1000 getallen gaat opslaan en bekijken wordt het bestand te groot.
post het bestand voor je hem uitvoert. dan is hij wat kleiner.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan