• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken met meerdere criteria, meerdere uitkomsten in 1 cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

mieppie1984

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2008
Goedemiddag,

Hierbij een denk ik een leuk vraagstuk voor de excel-fan.
We zijn al enige tijd bezig, maar komen er niet uit.

Ik heb een voorbeeldbestand gemaakt wat met benamingen niks te maken heeft met het originele bestand.

Het origineel heeft een apart invoer- en offerte tabblad.
Het invoerblad rekent, daar vullen we de juiste (deels voorgestelde vaste) gegevens in. Deze heeft vele verborgen kolommen die vele andere zaken berekend. Deze zijn hier nu niet van belang
Wat we in het invoerblad doen, willen we 1 op 1 in een offertevorm kunnen overnemen.
Zodat hier niks meer aan aangepast hoeft te worden en “idiotproof” is.

---

Uitleg over het voorbeeldbestand:
In het invoerblad (oranje) doen we dit:

In kolom A wordt de keuze voor het soort fruit gemaakt: appel, peer, banaan, druif

In kolom B wordt de waarde 10, 20, 30 of 40 gekozen

Kolom A en B worden gebruikt om de waarde te selecteren. (dit is een vaste keuzelijst)
In verborgen (reken)kolommen wordt er als er bijv. in regel 2 appel wordt gekozen voor alle regels in de verborgen kolom al Appel ingevuld, zodat er niet op iedere volgende regel bij een afwijkend aantal “Appel” etc. hoeft te worden gekozen.
Dit zelfde geldt voor het aantal. Deze linkt ook door in de verborgen kolom, totdat deze waarde veranderd dan vult de rest van de kolom zich met deze nieuwe waarde.

In kolom C wordt gekozen: krat, zak, houten kist

In kolom E wordt dan uiteindelijk via een formule een vaste waarde opgehaald uit een achterliggende bibliotheek, waarin hij A en C als zoekopdracht heeft.

In kolom D kan een eigen input worden gegeven op de waarde in E. (er is soms een afwijking van de standaard, vandaar dat we dat willen kunnen aanpassen)
De waarde van D wordt dan automatisch overgenomen in de regel van Kolom E.

In het voorbeeld staat een offerte deel (groen)met per cel uitgelegd wat ik daarin wil hebben.

Onze struikelblokken:
Het lukt niet om meerdere uitkomsten achter elkaar in 1 cel te plaatsen gescheiden met een teken als bijv. /.
Ook Excel laten weten dat hij, als er meerdere soorten fruit zijn de eerstvolgende in kolom C van de offerte plaatst, blijkt nogal een uitdaging. Dit kan steeds een verschillend stuk fruit zijn.
Meer dan 3 zullen er niet voorkomen.

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.

Bijlagen

Kun je eens een bestand uploaden met daarin de antwoorden die je wilt zien? Het is mij niet helemaal duidelijk.

goedemorgen Jan,

Fijn dat je een poging wilt wagen!
bijgaand het voorbeeld met rood en onderstreept de antwoorden die er op basis van de bovenstaande tabel zouden moeten staan.
Echter de eerste soort is nu "appel" dit zou bijv. ook druif kunnen zijn als dat in de bovenste tabel zou worden ingevuld. zelfde geld voor de 2e en 3e soort.
Bij soort appel, zijn 2 aantallen gekozen 10 en 20. deze wil ik in 1 cel hebben. dit kan ook 4 uitkomsten hebben iets als dit: 10/20/30/40
Hoop dat het zo duidelijk is, zo niet dan hoor ik dat graag.

gr. Miranda

Bekijk bijlage voorbeeldbestand ingevuld.xls

Goedemorgen,

Ben nog altijd zoekende naar een antwoord.
Komen jullie er uit?

gr. Miranda

In het bestand zit een macro die de gegevens verzamelt en in een overzicht zet.
Nadat de macro gedraaid heeft, staat het overzicht op het 2e blad.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Roncancio bedankt voor je macro.
werkt super in het voorbeeldbestand.
echter omzetten naar het originele bestand lukt ons niet. Deze codes gaan weer ff een stapje verder dan die wij kennen.
Kun je wellicht in de macro aangeven wat welke code doet?
bedankt!

groetjes,
Miranda

Ik heb wat informatie toegevoegd aan de code.

Simpel gezegd doet de code als volgt.
De code maakt gebruik van een array om gegevens te verzamelen om deze gegevens uiteindelijk in 1 keer in het werkblad te plaatsen.
Mocht er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan