• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken met twee criteria

• Onderwerp starter Onderwerp starter BGG
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BGG

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2010
Hoi

Ik wil in excel een zoekopdracht laten uitvoeren met twee criteria. Wat ik zo lees online kan dit het beste met een indexfunctie, maar het lukt mij niet om dit werkend te krijgen.

Ik wil eersst selecteren op naam en dan laten zoeken naar
- het kleinste getal groter dan een bepaalde waarde
óf
- het grootste getal kleiner dan een bepaalde waarde

vervolgens is de bijbehorende letter de output.

Deze twee opties veroorzaken meteen het tweede probeem waar ik tegenaan loop het: dat je alleen kan zoeken op groter dan óf kleiner dan, doordaar voor de ene optie getallen oplopend moeten zijn gesorteerd en voor de andere aflopend. Is hier een andere oplossing voor dan twee tabbellen maken, de één oplopend en de ander aflopend.

Ik heb mijn sheet bijgevoegd, ik denk dat dat meer zegt dan deze uitleg

Ik hoop dat iemand kan helpen.

Bas

Bijlagen

Dit werkt niet omdat de waarden van het tweede criterium niet exact zijn, maar er gezocht moet worden naar het grootste getal kleiner dan, of kleinste getal groter dan.

Weet iemand hoe dit wel kan?

Wher,

onwijs bedankt

Dit doet precies wat ik wil dat het doet....

Echter het lukt me niet om dit uit te breiden naar meer personen en het werkend te krijgen voor als die personen. De tabel groter maken (uitbreinden naar recht voor meerdere jaren)levert ook problemen op.

Ik zie niet goed hoe de formule refereert naar de bron data, misschien waarschijnlijk dat daar de oplossing zit...

Ik begrijp dat je voor dit referen de hulprij hebt opgetuigd, ik zie alleen niet hoe die verwijst naar een de brondata.

Misschien dat iemand me nog kan helpen met deze laatste stap?

Bas

De formule refereert naar de brondata via "named ranges", kijk onder menu "insert >> names >> define". Ik werk met een engelstalige Excel, de nederlandstalige benamingen van die menu's zijn niet mijn sterkste kant.

Ha,

nu werkt het idd perfect, ik kan het naar believen uitbouwen.

Is er een handigheid om snel veel van deze labels te maken?

Bas

Laat maar ik heb het al

ctr shift F3

Nogmaals veel dank voor de hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan