• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar datum en tijdstippen

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrixweb

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2010
Berichten
105
Goedemiddag allen,

Ik heb opzoek naar een formule of VBA waarbij er gezocht wordt naar de datum en dan alleen de daarbij behorende tijdstip te laten zien.

Bijvoorbeeld:
Een dump uit ons systeem geeft in April 4 regels met 1 april met daarachter 4 verschillende tijdstippen. In de maand mei kan het systeem bijvoorbeeld 6 regels weergeven met 1 mei en dan 6 verschillende tijdstippen.

In de bijlage heb ik een voorbeeldbestand bijgevoegd met meer uitleg waar ik naar opzoek ben.


Bij voorbaat dank en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld datum-tijdstippen.xlsx
    13,7 KB · Weergaven: 14
probeer deze: voor excel 365
Code:
=ALS.FOUT(TRANSPONEREN(FILTER(Blad1!$B$3:$B$10;Blad1!$A$3:$A$10=C4));"")
als je overloop krijgt moet je de cellen er naast leeg maken
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Mag het ook met power query?
Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld datum-tijdstippen.xlsx
    23,9 KB · Weergaven: 9
probeer deze: voor excel 365
Code:
=ALS.FOUT(TRANSPONEREN(FILTER(Blad1!$B$3:$B$10;Blad1!$A$3:$A$10=C4));"")
als je overloop krijgt moet je de cellen er naast leeg maken

Hallo Sylvester-ponte,

Ik gebruik geen 365 maar ik weet ook niet of dit is wat ik zoek want het moet wel dynamisch zijn. De dump uit het systeem is een apart excelbestand, deze gegevens wil ik kopieren en dan in een andere bestand plakken waar een overzicht van gegenereerd wordt.
 
Het gaat er dus om de kolomkoppen van regel 3 "dynamisch" te maken? Waar staat de datum waar de reeks op gebaseerd moet worden? (heb nu aangenomen de eerste van de lijst). Dan zou zoiets kunnen (voor D3):
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Blad1!$B:$B;KLEINSTE(ALS(Blad1!$A$3:$A$104=$C$4;RIJ($3:$104);EXP(99));KOLOM(A1)));"")
Let op: invoeren als matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen. Daarna kun je 'm doortrekken naar rechts.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld datum-tijdstippen (AC).xlsx
    15 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Of uniek van Blad1!B3:B10.

Ook matrix:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Blad1!$B3:$B10;KLEINSTE(ALS(VERGELIJKEN(Blad1!$B3:$B10;Blad1!$B3:$B10;0)=RIJ($1:$8);RIJ($1:$8));KOLOM(A1)));"")
 
Andere variant met xml.filteren om unieke waarden te vinden voor versie 2019.

Code:
=INDEX(XML.FILTEREN("<x><y>"&SUBSTITUEREN(TEKST.COMBINEREN("|";1;Blad1!$B$3:$B$10);"|";"</y><y>")&"</y></x>";"//y[not(preceding::*=.)]");KOLOM(A1))
 
Goedendag,

Alleen ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik heb voor de optie van AlexCel gekozen, dank daarvoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan