• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar dichtstbijzijnde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

RHoven

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2013
Hoi allemaal,

In Excel heb ik een aantal berekeningen gemaakt die nodig zijn voor een bepaalde rating ( denk aan de banken rating triple A enz. )
Nu heb je voor triple A bijvoorbeeld 6% eigen vermogen nodig voor dubbel A 5,5% enz.
Stel er komt uit mijn formule 5,8%, hoe kan ik dan deze koppelen aan de dichtsbijzijnde waarde ( in dit geval 6%) ?
Ik kan er wel een als formule van maken, maar dat moet dan voor 9 verschillende ratings. Is er een oplossing die gemakkelijker is?

Alvast bedankt

In bijgevoegd bestand zit een voorbeeld.
Het percentage dat in cel D1 staat wordt opgezocht en het bijbehorende rating wordt in de cel ernaast geplaatst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Roncancio,
bedankt voor je reactie.
Ik ben nu een heel eind op weg, alleen snap ik niet in jou formule hoe de letters gekoppeld zijn aan die cijfers?
Jou formule : =VERSCHUIVING(A1;VERGELIJKEN(AFRONDEN.N.VEELVOUD(D1;"0,50");A2:A8;0);1;1;1)
Nergens zie ik de rijen B2-B8 terugkomen waarin deze letters gegeven zijn. Daarnaast snap ik het laatste gedeelte ;1;1;1 niet?

Alvast bedankt !

RHoven,
Vermeld eens welke 9 verschillende ratings er precies zijn.

AAA
AA
A
BBB
BB
B
CCC
CC
C

In mijn geval.

Als laatste nog een opmerking dat als de uitkomst beter is dan AAA dat de formule een fout geeft omdat hij dat getal niet meer kan vinden ? Op te lossen met een ALS functie neem ik aan?

Ik bedoel natuurlijk welke waarden daarbij horen !

Ah sorry, maar voor de rating zijn 4 verschillende deelratings.
Ik zal even 2 voorbeelden geven. Ik heb ze al vereenvoudigd naar een een lineair oplopend / aflopend percentage.
6,0% AAA
5,5%
5,0%
4,5%
4,0%
3,5%
3,0%
2,5%
2,0% C

----
15,0% AAA
12,0%
9,0%
6,0%
3,0%
0,0%
-3,0%
-6,0%
-9,0% C

Alles daartussen even leeggelaten, die zijn nu wel in te vullen :)
In die formule die Roncancio gaf zit ook nog de moeilijkheid dat een veelvoud van 3, -9 niet pakt ...

Nieuwe formule.

Code:
=ALS(D1>MAX(A2:A10);B2;VERSCHUIVING(A1;VERGELIJKEN(D1-1;A2:A10;-1);1;1;1))

Bovenstaande formule houdt ook rekening met de negatieve getallen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Op een of andere manier blijft hij maar C geven bij elke waarde.
btw ; Heb je dat afronden express uit de formule gelaten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Edit :
Hij geeft alleen de uitkomsten AAA of C. Is dat vanwege die MAX functie in de formule ...?

Er zat een foutje in de formule.
Onderstaande formule werkt voor beide deelratings.

Code:
=ALS(D1>MAX(A2:A10);B2;VERSCHUIVING(A1;VERGELIJKEN(D1-((A2-A3)/2);A2:A10;-1);1;1;1))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Als het lineair is gebruik je toch

=choose(int(x/,5),"C","CC","CCC","B","BB","BBB","A","AA","AAA")

De laatste reeks pakt hij nog niet
2,0%
2,5%
3,0%
3,5%
4,0%
4,5%
5,0%
5,5%
6,0%

Ipv aflopend is deze oplopend. Een lager percentage geeft bij deze een hogere rating.

Code:
=ALS(D1>MAX(A2:A10);VERSCHUIVING(A1;VERGELIJKEN(MAX(A2:A10);A2:A10;0);1;1;1);VERSCHUIVING(A1;VERGELIJKEN(D1-((A2-A3)/2);A2:A10;ALS(A2>A3;-1;1));1;1;1))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Op de 1 of andere manier blijft hij #N/B geven als het antwoord lager is dan 1,75% ( Bij lager dan 2% moet er AAA komen )
Bij 1,75 - 2% geeft hij dus wel goed de AAA maar lager gaat het opeens fout...

Ik heb maar even een simpele hulptabel gemaakt die cijfers <2% automatisch 2% maakt zodat de AAA wel doorgevoerd wordt.
Bedankt voor het meedenken/helpen !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan