• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken naar onderste waarde in 2 kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gvanwijk

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2018
Berichten
182
Zie bijlage, hoe kan ik de onderste waarde weergeven terwijl gezocht wordt in 2 kolommen

Bijgevoegd bestand met eigen formule
Code:
=(ZOEKEN(2;1/($G$6:G20=G21);$N$6:N20)
, maar daarin gebruik ik een hulpkolom N waar ik liever van af wil.

Iemand enig idee?
 

Bijlagen

  • Map2.xlsx
    29,3 KB · Weergaven: 32
Mogen de aantallen niet gewoon in het verlengde van de eerste tabel?
 

Bijlagen

  • Map2.xlsx
    22,4 KB · Weergaven: 18
@JVeer Haha, nee, die kolommen zijn allemaal 'bezet'. Vandaar die hulpkolom rechtsboven. Mijn vraag blijft dus eigenlijk: kan het verticale zoeken in 2 verschillende kolommen tegelijk?
 
Waar moet de formule komen?; ik begrijp niet veel van het verhaal.
Geef eens aan wat het resultaat moet zijn en hoe je er aan komt.
 
zoeken in 2 kolommen

@HSV Ik had de vraag al op opgelost gezet, met het idee mijn hele layout te veranderen. Dat kan alsnog, maar als je mee zou willen denken: graag.

Ik heb mijn vraag in een nieuw bestand gezet, zo lijkt het me duidelijker (zie bijlage).
Fijn als je een oplossing zou weten, scheelt veel veranderwerk :thumb:
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    19,5 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Matrixformule.
Code:
=INDEX($C$3:$G$21;KLEINSTE(ALS.FOUT(ALS(($D$3:$D$21=D13);RIJ($1:$19));"");AANTAL.ALS(D$3:D13;D13)-1);ALS(KLEINSTE(ALS.FOUT(ALS(($D$3:$D$21=D13);RIJ($1:$19));"");AANTAL.ALS(D$3:D13;D13)-1)>7;5;1))
 
@HSV Het werkt, dank je! Dit had ik niet zelf kunnen verzinnen (met excuus voor late reactie, was tijdje niet aan dit excel-item toegekomen).
Nog een vraag voor mijn begrip van jouw formule: waar verwijzen de laatste 5 en 1 naar in je formule? ....AANTAL.ALS(D$3:D13;D13)-1)>7;5;1))....
 
Kolom 5 of 1 van de index(C:G
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan