• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar waarden binnen een bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

rheij

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2007
Hallo!

Ik heb een formule nodig die de eerste waarde binnen een bereik kan vinden.
Dus ik zoek bijvoorbeeld naar een waarde tussen de 5 en 5.5 of tussen 7 en 12

Ik heb nu de volgende formule, deze werkt prima als ik bijvoorbeeld naar 5 of 5.1 zoek, maar ik kan hiermee niet naar waarden binnen een bereik zoeken.

INDEX($A$1:$A$1001;VERGELIJKEN(F$4;$C!$1001:$C$1001;0))

F$4 is de zoekwaarde, maar dit moet dus een bereik worden... een getal tussen 5 en 8 bijvoorbeeld

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Beste rheij ;)

Zou het mogelijk zijn een bestandje bij te voegen zodat we je beter kunnen begrijpen en vlugger helpen.

Groetjes Danny :thumb:

Sorry het bestandje toevoegen gaat niet (persoonsgegevens).

Maar ik zal het wat beter uitleggen. Het stukje waar het om gaat is:

VERGELIJKEN(F$4;C1:C1001;0)

Ik heb een kolom C1:C1001 met daarin waarden met 2 decimalen. Ik wil nu de eerste waarde vinden die bijvoorbeeld tussen 5 en 7.83 ligt.

Met VERGELIJKEN lukt dit niet omdat ik hier alleen op de exacte waarde kan zoeken (F$4 in formule)

Laatst bewerkt:
Probeer het eens met vert.zoeken en zet dan de laatste parameter op 1.
Hierdoor wordt de best passende gevonden.
Kijk even in de help voor volledige beschrijving.

Nee helaas.

Ik kan nog steeds niet zoeken naar de eerste waarde tussen bv. 5 en 7.5 uit een kolom.

VERT.ZOEKEN geeft dan bijvoorbeeld 4.9 terug als benadering van 5... en dat is niet juist.

Ik kan nog steeds niet zoeken naar de eerste waarde tussen bv. 5 en 7.5 uit een kolom. VERT.ZOEKEN geeft dan bijvoorbeeld 4.9 terug als benadering van 5... en dat is niet juist.
Twee vragen:
1. Je voert in F4 een zoekwaarde in, maar wat wil je dan als resultaat?
Bv: als je in F4 het getal 5 invoert, wil je dan de kleinste waarde die in de tabel voorkomt en die groter is dan 5, of wil je een andere waarde?
2. Zijn de getallen in kolom C gesorteerd van laag naar hoog?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan