• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar zaterdag of zondag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Confictius

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 okt 2002
Ik ben bezig een dienstrooster te automatiseren. Het heeft 2 werkbladen, het rooster en het verzamelblad.

Op het rooster worden de namen ingevuld en daarachter per maand/werkdag het soort dienst. Op het verzamelblad worden vervolgens de diverse diensten van die maand per werknemer opgetelt volgens de formule
=AANTAL.ALS(DIENSTROOSTER!C7:AG7;REKENBLAD!B2)
. Tot zover geen probleem.

Nu doet zich de situatie voor dat een 4-tal diensten op zowel zaterdag als zondag gedraait worden, elk met hun eigen toeslagpercentage, bijv zaterdag 36% toeslag en zondag 50% toeslag.

Hoe kan ik Excel een scheiding laten maken tussen het aantal (bijv) "W1" diensten gedraait op zaterdag en het aantal "W1" diensten gedraait op zondag? Een simpele oplossing zou zijn om de "W.." diensten te hernoemen, maar ik weet niet of opdrachtgeven dat wil.

bijlage vergeten:

Bijlagen

• Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    94,8 KB · Weergaven: 77
Je zult altijd "iets" moeten hebben om je voorwaarde op de baseren anders gaat het nooit lukken.

Staat de datum van de zaterdag of zondag ergens op het rooster of een ander veld dat het onderscheid maakt tussen Zat of Zon ?

Helaas, maar een collega had het over een in Excel ingebouwde soort kalender............

Bijlagen

• Clipboard02.gif
    Clipboard02.gif
    18,3 KB · Weergaven: 42
Of ik laat bovenn de dagnummers afhankelijk van de maand ingevuld in C1 de weekdagen verschijnen. Dann kan ik dat als criterium gebruiken...... :)

als C1 = maart dan is C5 woensdag (even uit het blote hoofd)

Hoi confictius,

=TEKST(DATUM(Jaar; Maand; Dag);"ddd") geeft de dag van de week in 2 letters,
=WEEKDAG(DATUM(Jaar; Maand; Dag);2) geeft de dag van de week met maandag als dag 1 van de week, het weekend is dan WEEKDAG(...)>5

Maand heb je in $C$1 staan, Dag staat in C5, Jaar zul je ook ergens in je werkblad moeten zetten of gewoon invullen in de formule.

Verdiep je, als je tijd hebt, in de mogelijkheden van SOMPRODUCT, check de zoekfunctie op dit forum.

Jeroen

Wellicht heb je hier wat aan:

=ALS(LINKS(TEKST(WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());MAAND(NU());A2));"ddd");1)<>"z";"
0 %";ALS(LINKS(TEKST(WEEKDAG(DATUM(6;3;A2));"ddd");2)="za";"36 %";"50 %"))

Bovenstaande formule kijkt of de datum samengesteld uit:
- dit jaar
- deze maand
- dag (getal in cel A2)

op een zaterdag of zondag valt.

Zaterdag: 36 %
Zondag 50 %
Over. dgn 0 %

Uiteraard kan je de percentage direct gebruiken in de formule.

:confused: Nu begint het me te duizelen. Ik heb de betreffende werkmap gezipt en bijgesloten.

Op het tabblad "dienstrooster" wordt via valideren het rooster ingevuld.
Op het tabblad "rekenblad" worden het aantal gewerkte diensten opgezocht en opgeteld. Hier moet dus een scheiding gemaakt worden tussen de W* diensten welke op zaterdag en de W* diensten welke op zondag zijn gedraaid.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan