• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken op basis van 2 variabele

Status
Niet open voor verdere reacties.
Haha, wat moet je eigenlijk doen om een senoir member te worden?

De verwijzingen naar de externe bestanden is het eerste proces wat wij hebben gedaan. Normaal zit dit natuurlijk gewoon inhetzelfde bestand als vier tabbladen.
Invoeren inkomsten
Invoeren uitgaven
Invoeren inkomsten 2011
Invoeren uitgaven 2011

Ik heb de twee regels vervorgen die noodzakelijk zijn voor de btw berekening. Als het kan dat graag zo houden.
Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Volgens mij moet je een x aantal berichten gepost hebben, maar daar hou ik me niet mee bezig. Ik weet wel dat jij eerst nog "member" wordt en daarna "senior member" en dan heb je nog een paar. Er is zelfs een lid die Giga Honourable Senior Member is...

Laat ik dan maar alleen jouw bestand proberen oke... moet jezelf maar kijken of je het gaan aanpassen naar een overzichtelijk bestand ;)

Inderdaad! Ik moet er zelf mee werken en de berekening als ze eenmaal goed zijn hoef ik niet meer aan te komen. Echt heel erg bedankt!

Klopt deze formule wel van je kwartalen?
Code:
=ALS(EN(Instellingen!$E$33>$Q$10;Instellingen!$E$33<=$Q$11);$Q$2*0;$Q$2*2)+ALS(EN(Instellingen!$E$33>$R$10;Instellingen!$E$33<=$R$11);$R$2*0;$R$2*4)
Als waarde groter is dan Q10 en kleiner dan Q11, vermenigvuldig je cel Q2 met 0... dit is altijd 0 dus daarom klopt jouw berekening waarschijnlijk niet...

Ben er wel achter dat je EN moet gebruiken en geen OF.

Bij de kwartalen liep ik vast...
Het moet zo zijn

Huidige datum 09-08-2012

2011:
1. Niet mee rekenen
2. Niet mee rekenen
3. Niet mee rekenen
4. Wel mee rekenen als de huidige datum tussen 01-01-2011 en 31-03-2011 ligt.

2012:
1. In kwartaal 1 keer 4. Andere kwartalen niet want die komen dan weer via de inkomsten in kwartaal 2 terrecht.
2. In kwartaal 2 keer 3. Idem.
3. In kwartaal 3 keer 2. Idem.
4. In kwartaal 4 keer 1. Idem

Bedankt weer!

Lukt het een beetje? De komende dagen heb ik waarschijnlijk geen toegang tot het internet.
Dan begrijpt u het waarom ik niet kan reageren. Nogmaals ontzettend veel dank!

Groeten Martijn

Na je verhaaltje heb ik er dit van gebakken. Ik hoop dat het in ieder geval in de goede richting is.
Laat me maar weten...

Probeer ze maar eens.
C12 Jaarlijks
Code:
=L2
C13 Half jaarlijks
Code:
=ALS(EN(MAAND(VANDAAG())-6>MAAND(BI11);MAAND(VANDAAG())-6<MAAND(BI10));BI2;0)+M2*2+N2
C14 Kwartaal
Code:
=ALS(EN(MAAND(VANDAAG())-3>MAAND(BM11);MAAND(VANDAAG())-3<MAAND(BM10));BM2;0)+O2*4+P2*3+Q2*2+R2*1
C15 Maandelijks
Code:
=SOM(S2:AD2)

Laatst bewerkt:
Ik heb een nieuw idee... Ik wil het graag even overleggen.
Het bestand wat we nu hebben gemaakt is nauwkeurig op de categorie waar die in zit. Het houdt bij de categorie jaarlijks geen rekening met het fijn of het in januari of in december 'ingeboekt' is.

Het nieuwe idee vermijd ook de 'zojuist' gemaakte ingewikkelde codes.

Het idee:
In de kolom waar de waardes verschijnen een stukje code erbij schrijven met de beperking dat deze waarde moet wegvallen als het precies een jaar, halfjaar, kwartaal of maand ouder is. Dus er moet nog een EN vergelijking bij. Snapt u wat ik bedoel? Is dit realiseerbaar?

Als iets dan ouder is dan een 'jaar' dan valt het weg bij de inkomsten in 2012 en boek je het handmatig weer in 2012 in. Waardoor het op de dag exact klopt. Goed idee?

Hoe zou ik dit erbij moeten schrijven weer een EN ALS?

Dank alvast voor het 'denken'.

Fijne dag nog.

Beste Martijn,
Het kwartje begint langzaam te vallen.
Maar je zal dan toch weer een voorbeeldje moeten plaatsen met het extra tabblad waar je de waardes vandaan haalt :)

Hierbij het bestandje: Excuus voor de 'late' reactie.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-AZIXLC7SLRWM.xls

De formule is dus nu zo:
1. Vind de categorie
2. Tussen de voorwaarde die bij de categorie hoort. Datum tussen de 01-01-2012 en 31-12-2012.
3. NIEUW: Als de factuurdatum ouder is dan de categorie waar die in hoort. Bijvoorbeeld jaarlijks, dan na een jaar laten 'vervallen'.
Gaat dit lukken? Ik denk dat het bestand nu zo'n zootje is dat het voor u makkelijker is om de formules er opnieuw in te zetten.

Ik hoor het graag....

Echt fantastisch deze hulp!

Gr. Martijn

Zie de blauwe cellen in het bestand... Ik heb de alle die grote kolommen ff verborgen, 2011 bladen verwijderd en 2013 bladen aangemaakt om te testen.
Test gaat goed. (Kan door in de formule VANDAAG te vervangen voor een celaanwijzing en daar een datum invoeren)

Hoop dat je nu weer wat verder op weg bent geholpen, is ook wel een beste formule ;)
Code:
=SOMPRODUCT(('Invoeren inkomsten 2013'!$J$11:$J$212=$B20)*('Invoeren inkomsten 2013'!$O$11:$O$212))+SOMPRODUCT(('Invoeren inkomsten 2012'!$E$11:$E$212>MAAND(VANDAAG()-12)*('Invoeren inkomsten 2012'!$J$11:$J$212=$B20)*('Invoeren inkomsten 2012'!$O$11:$O$212)))
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-7FXETKGKZYQE.xlsx

Ik zie niet zo goed wat u nu heeft gedaan.
Het moeten namelijk wel EN vergelijkingen worden zoals we hadden 'ontdekt'. Dus bij jaarlijks tussen 01-01-2012 en 31-12-2012.
In de kolommen die u nu verborgen zijn gemaakt moet er enkel aan de formules worden toevoegd dat die 'verdwijnt' als de periode voorbij is. Dus of na een jaar, half jaar of kwartaal.

Zie ik het nu verkeerd?
Ik hoor het graag en weer ontzettend bedankt!

Wat doet u eigenlijk 'proffesioneel' gezien?

Oeps inderdaad, gaat niet helemaal werken. Ga nog even kijken...

Ben procesbeheerder automatisering in het dagelijks leven van waar de interesse? :)

Ben bang dat dit trekken aan een dood paard wordt :(
Ik denk echt dat je beter indeling moet veranderen want ik zie door de bomen het bos niet meer...

Het is misschien ff verrot, maar een goede inrichting van het bestand bespaart zoveel moeite met formules in de toekomst...
Laat ik het zo zeggen: Been there, done that! Probeer het zo logisch mogelijk in te delen en ga niet de totale inkomsten en uitgaven op 1 tabblad tot kolom CD ergens neerknallen.

Ik zou je graag verder willen helpen, maar ben voor een formule al een kwartier kwijt omdat ik heen en weer moet scrollen door het bestand :)

Martijn,

Ik heb een klein ruw opzetje gemaakt van hoe het ook kan...hierin gaat de formule wel lukken...
Ik heb natuulijk geen kaas gegeten van het financiele gedeelte dus als het niet praktisch of logisch is kan je het ook nog zelf aanpassen...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Helaas kon ik een tijdje niet antwoorden maar ik ben er weer....
Heel erg bedankt voor de tijd en moeite maar het werkt nog niet echt. Zou u anders mij de structuur van de gewenste formule kunnen geven?
De verwijzingen naar de juiste cellen doe ik dan zelf. We zijn er namelijk bijna!

Formule bij jaarlijks
=SOMPRODUCT(('Invoeren inkomsten'!J11:J11=(Categorie Jaarlijks = $L$12)*('Invoeren inkomsten'!E11:E11<=$L$10(hier staat nu voor 31-12-2012 dit wil ik nu zo hebben dat het is tussen 01-01-2012 en 31-12-2012)*('Invoeren inkomsten'!M11:M11)) HAALT HIER DE WAARDE OP.

Aan deze formule wil ik nu nog toevoegen dat als de waarde in E11 (De factuurdatum) ouder is dan een jaar dat die dan niks meer weergeeft.

Begrijpt u nu wat ik zoek?Dan zijn we er namelijk al...
ALvast bedankt.

Groetjes Martijn

Beste Martijn,
Dat geeft niet, ik was zelf ook op vakantie...
Code:
=SOMPRODUCT(('Invoeren inkomsten'!J11=(Categorie Jaarlijks = $L$12)*('Invoeren inkomsten'!E11<=$L$10)[B]hier staat kleiner of gelijk aan L10[/B]*('Invoeren inkomsten'!E11>[B]hier moet de cel staan met 01-01-2012, want dit is groter dan[/B])('Invoeren inkomsten'!M11))

Ben je er zo dan?

Dit is de oplossing geworden:
E33 is huidige datum vandaag
W14 is toekomstige factuurdatum

De rest is hetzelfde gebleven, heel fijn dat het nu werkt.

Code:
=SOMPRODUCT((Instellingen!$E$33<='Invoeren inkomsten'!W14)*('Invoeren inkomsten'!J14:J14=$L$12)*('Invoeren inkomsten'!E14:E14>=$L$11)*('Invoeren inkomsten'!E14:E14<=$L$10)*('Invoeren inkomsten'!M14:M14))

Heeft u ook kennis van VBA's? Hier heb ik namelijk nog een vraagje over....

VBA die alleen 'cellen met waarde' kopieren

Dag Allemaal,

Ik heb een lijst met waarde die ik na selectie wil kopieren naar een ander werkblad met een VBA en vervolgens wil printen.
Nu is het zo doordat ik van A1 tot A1000 kopier die vervolgens ook 50 pagina's wil printen. Hoe kan ik dit voorkomen?

Ik zou dus graag een VBA willen die alleen de cellen met inhoud kopieert... Kan dat?

Dit is de VBA nu:
Code:
Sub Printselectie()
 '
 ' Printselectie Macro
 '

'
 Range("C12W40").Select
 Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
 Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
 Selection.Copy
 Sheets("Selectie").Select
 ActiveWindow.SmallScroll Down:=-20
 Range("B4").Select
 Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
 :=False, Transpose:=False
 Sheets("Printen").Select
 ExecuteExcel4Macro "PRINT(1,,,1,,TRUE,,,,,,2,,,TRUE,,FALSE)"
 ExecuteExcel4Macro "PRINT(1,,,1,,,,,,,,2,,,TRUE,,FALSE)"
 End Sub

Groeten Martijn

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Martijn,

Ben blij dat het nu opgelost is.

Ik heb een beetje kennis van VBA, maar dan ook echt een beetje..
Ik zou deze topic als opgelost zetten en een nieuwe vraag aanmaken. Want dit heeft vrij weinig te maken met deze vraag en is dan voor een ieder op het web makkelijk toegankelijk plus dat je hier eerder reactie op krijgt dan dat je in deze vraag door gaat.

Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan