Zoeken op basis van 2 voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mvanmeurs

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2014
Beste lezers,

ik ben op zoek naar een oplossing om een kolomnummer terug te krijgen op basis van 2 voorwaarden. Ik heb nu onderstaande code om een rijnummer te bepalen
Code:
Set VindRij = ActiveSheet.Range("A:A").Find(What:=Me.cmbUren_Deeltaak.Value, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)

Dit rijnummer heb ik nodig om een ingevoerde waarde weg te schrijven in een bepaalde cel op de rij die van toepassing is.

Nu wordt in hetzelfde formulier aangegeven in welke week en in welk jaar deze waarde weggeschreven moet worden. De weken staan in rij 7 en de jaren in rij 6 in de Range (G:NR) Het probleem is dus dat de jaren en weeknummers niet in dezelfde cel staan. Het kolomnummer is afhankelijk van de voorwaarde in rij 6 en 7, als die hetzelfde zijn als wat ingegeven is dan weet ik het juiste kolomnummer en kan ik de waarde dus gaan wegschrijven.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp en tijd.

Beste Edmoor,

ik heb het doorgelezen en proberen toe te passen op mijn sheet maar dit wil niet echt lukken. Het probleem is dat hier gezocht worden op cellen met 2x dezelfde tekst (activity) erin. Wat ik wil is het juiste kolomnummer krijgen op basis van 2 voorwaarden. Dus als jaar = 2014 en week = 46 dan moet hij de kolom selecteren waarin in rij 6 "2014" staat en in rij 7 "week 46"

Ik heb dit vraagstuk nog steeds niet op kunnen lossen, ik denk dat ik wel in de goede richting zit met onderstaande code

Code:
Dim ZoekResultaatJaar, ZoekResultaatWeek As Range

Set ZoekResultaatJaar = ActiveSheet.Range("G:NR").Find(What:=Me.txtUren_Jaar.Value, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole, SearchOrder:=xlByRows, _
                     SearchDirection:=xlNext)

Set ZoekResultaatWeek = ActiveSheet.Range("G:NR").Find(What:="Week " & Me.txtUren_Weeknummer.Value, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole, SearchOrder:=xlByColumns, _
                     SearchDirection:=xlNext)

If ZoekResultaatJaar = ZoekResultaatWeek Then

MsgBox (ZoekResultaatWeek.column)
Else
MsgBox ("Geen Match")
End If

Het probleem nu is dat ik "Geen Match" krijg omdat hij bij het zoeken naar ZoekResultaatJaar stopt bij de 1e kolom die hij tegenkomt met die waarde terwijl er veel meer dezelfde kolommen zijn, dit geldt ook voor ZoekResultaatWeek.

Wat de code dus moet doen is:

1) Kolomnummer zoeken op basis van ingevulde waarde "Jaar"
2) Kolomnummer zoeken op basis van ingevulde waarde "Week"
3) Als Kolomnummer 1 niet gelijk is aan 2 dan moet hij het volgende kolomnummer "selecteren" en kijken of deze gelijk zijn net zolang tot er een gelijkenis is van kolomnummers

Ik denk dat ik iets moet doen met Next of iets dergelijks maar kan er zelf niet uit komen. Hopelijk kan een van jullie mij een duw in de goede richting geven!

Kan niemand mijn vraag beantwoorden? Ik zit nog steeds stuk op dit stuk.

Ik neem aan dat het toch mogelijk moet zijn?

M van Meurs,

De reden waarom je geen antwoord krijgt ligt aan het feit dat je geen bestand geupload hebt, je kan van ons niet verwachten
dat wij een test bestand zelf gaan maken en later de reactie te krijgen dat iets niet werkt omdat jouw bestand anders in elkaar zit.

Waar je wel even naar kan kijken: waarschijnlijk geeft "Me.txtUren_Jaar.Value" een tekst terug terwijl je zoekt naar een getal.
Dit zou de reden kunnen zijn waarom je geen Match krijgt.

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan