• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken op letter in kollom

Status
Niet open voor verdere reacties.

verstraeten

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2004
Hallo

Ik heb een lijstje van mijn dvdcollectie gemaakt via excel, maar dit lijstje begint nogal lang te worden en nu zou ik graag willen weten als het mogelijk is te zoeken via de eerste letter van de titel.
Dus als ik bv. in de kollom van de titels sta en ik typ de eerste letter dat ik dan bij de namen kom die met die letter beginnen.
De lijst is volledig alfabetisch.
Ik had al gezocht hiervoor maar kom niet verder dan het gebruiken van een filter en dan "begin met" te selecteren.
Maar ik vind dat nog een omslachtige manier, daarom de vraag is dit anders op te lossen?
Ben zelf een leek met het gebruik van excel.

Alvast bedankt.

groetjes

Met een klein xsl vbtje wordt het communiceren een stuk eenvoudiger.

Heb hier een algemeen adressen bestand met uitgebreid sorteer functie.
Ook op een gedeelte van de naam.
Zoeken op "er" wordt zowel "Bert" als "Ernie" gevonden.
Het is vast wel aan te passen aan jou wensen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie, maar het probleem met jullie voorbeelden is dat het hier niet werkt, als ik ze open dan krijg ik melding dat macro's zijn uitgeschakeld.
Als ik deze probeer in te schakelen zegt hij dat de VBA macro's zijn verwijderd omdat ze zijn beschadigd, want als ik jullie voorbeelden probeer werken ze niet.

Open excel en schakel de macro's in.
Sluit excel en start excel daarna weer op met onze voorbeelden.

Lukt het dan wel?

Neeh had ik ook al geprobeerd maar dan geeft hij de melding
"er is een fout opgetreden tijdens de initialisatie van de VBA-bibliotheken (1004)"

Gevolgd door een melding dat het bestand onleesbaar is geworden en met de vraag als ik het wil herstellen,
en dan krijg ik nog de melding dat Het Visual Basic-project verloren is gegaan.

Heb je dit alleen bij deze 2 bestanden of kun je geen enkel bestand met macro openen?

Mijn gevoel zegt dat je excel opnieuw moet installeren.

ik heb hier ooit iets gevonden, deze heb ik aangepast naar je wensen en de formules veranderd.
zonder macro dus openen van bestand zal geen problemen geven.
hopelijk is dit wat je zoekt.

succes..

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is ondertussen gelukt om het probleem op te lossen, ik heb excel hersteld en het werkt nu om de voorbeelden te openen.

Het voorbeeld van HSV komt wel het beste in de buurt van hoe ik het zou willen hebben, maar zou je ook kunnen uitleggen hoe dit is ingesteld?

groetjes

Open het bestand.
Druk Alt+F11.
Aan de linkerzijde zie je 'Blad1 (Blad1).
Dubbelklik hier op, en zie in het grote witte vlak de code staan.

Succes.

Bedankt het is al zover gelukt dat ik men file heb aangepast via de code.

Nu had ik nog een vraagje: Is het mogelijk om de code aan te passen zodat ik bv kan zeggen dat hij niet moet zoeken op bepaalde rijen?
Ik heb de file opgemaakt dat er om de zoveel rijen terug een titelrij is zal ik maar zeggen. Maar als ik zoek op die eerste letter staan al die titelrijen er ook bij, maar die heb ik dus niet nodig.
Ik zou dus eigenlijk enkele rijen uit het zoekbereik willen halen.

Hopelijk is het ongeveer duidelijk wat ik bedoel.

greetz

Zelf even de rijen aanpassen.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Target.Address = "$C$1" And Target <> "" Then
   Range("A1:A100").AutoFilter Field:=1, Criteria1:=Range("C1").Value & "*"
     Rows("3:3").Hidden = True  'dit is de rij die je niet wil zien
       Rows("7:7").Hidden = True  'deze idem dito
    Else: ActiveSheet.AutoFilterMode = False
       Rows("3:3").Hidden = False  'maak de rij weer zichtbaar
      Rows("7:7").Hidden = False  'deze idem dito
   End If
End Sub

Werkt perfect bedankt :d

Maar nog een laatste vraagje dan :p
Ik heb men lijst zo opgesteld dat ik bij iedere film de titel, gerne, speelduur, ... heb staan.
Nu wilde ik weten als het mogenlijk is om bv alles te sorteren volgens gerne, maar dan moet al de rest van de rijen mee gesorteerd worden.
Want als ik nu bv men gerne kolom sorteer op alfabet dan sorteert hij enkel die kolom en de rest natuurlijk niet, is het dus mogelijk om iedere rij samen te laten horen ofzo?

Heb hier al op zitten zoeken maar vind niet direct een oplossing.

Alvast bedankt

Staat er misschien een lege kolom tussen?

ps. Ik moet om 04:30 van mijn bed, dus ik ga er nu in en ik kijk morgenavond laat wel weer.
Even je bestandje uploaden geeft vast en zeker eerdere reacties.

Laatst bewerkt:
Er stond idd een verborgen kolom tussen, hoe die daar gekomen is weet ik niet.
Maar nu werkt het idd perfect:) alleen veranders hij men rijhoogtes bij sommige rijen als ik gesorteerd heb.
Enig idee waardoor dit komt?

greetz

Even je bestandje uploaden zonder gevoelige informatie (namaak).

Het is al gelukt, heb gewoon die rijen verwijderd en terug gezet, dat was blijkbaar al genoeg.
Nu is mijn lijstje eindelijk hoe ik het wilde :d

Iedereen bedankt voor de hulp!

greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan