• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken op verschillende manieren !

Status
Niet open voor verdere reacties.
In je laatst geposte bestand zien de bladen er heel anders uit dan in dat van 27 september 2011.
Hoe wil je de indeling nu eigenlijk: zoals in het eerste of als in het laatste bestand (zodat we niet steeds opnieuw moeten beginnen) ?
Dan nog deze vraag:
Wil je steeds op 1 gegeven zoeken: alleen achternaam, of alleen voornaam, of alleen geboortedatum ?
Of ook op een combinatie van die 3 gegevens ?

Het laatste bestand wat gepost heb is de defenitieve bestand. Zo zou ik het graag willen. Ik las dat het middels vba wel kan. Ik heb geen verstand van VBA, maar als iemand daar iets van maakt graag.

grt.

Helaas geen antwoord op de vraag in mijn laatste bericht (ik herhaal):
Wil je steeds op 1 gegeven zoeken, dus alleen op achternaam, alleen op voornaam, alleen op geboortedatum ? Of ook op een combinatie van die 3 gegevens ?

oh sorry was vergeten dat te vermelden. Ik wil alleen op naam of voornaam of geboortedatum zoals in de laatste bestand. Dus niet in combinatie vann.
grt.

Typ op blad2 in F4, F5, of F6 een zoekwaarde, druk op Enter en klik daarna op 'Zoek'.
Er wordt steeds gezocht naar de onderste ingevulde waarde in F4:F6, ongeacht het aantal ingevulde cellen in dat bereik.

toch nog een keer de zelfde vraag: waarom los je het niet op met een autofilter

je kan op alles filteren en soorteren.

ja moet alleen wel de namen op iedere rij toevoegen (als je al erg veel namen hebt kun je dat automatiseren met een macro.

Bijlagen

Hallo Zapatr dit is precies wat ik bedoel. Bedankt. Ik ga ermee aan de slag. Ik heb een kleine vraagje. Ik heb meerdere tabbladen en ik wil boven de zoekvelden In f3 een tabblad kunnen schijven waar ik een bepaalde persoon zoek. Is dat mogelijk op te nemen in jouw formule, Ik heb geen verstand van vbacodes.
Een voorbeeld.
Ik zoek Huisman in tabblad 2. Of ik zoek janszen in tabblad1 enz. He gaat mij om of dat mogelijk is. Via normale formule kom ik erwel uit, maar vba niet.

antwoorde op de vraag van sylvester. Filter is voor niet echt handig, omdat ik op verschillende manieren wil zoeken.

grt.

Ik heb meerdere tabbladen en ik wil boven de zoekvelden In f3 een tabblad kunnen schijven waar ik een bepaalde persoon zoek.
Dan kun je best blad1 als zoekblad gebruiken en je gegevens in de andere bladen plaatsen.
Zie de bijlage. Wel opletten dat als je de naam van een blad wijzigt, je ook de validatielijst in f3 moet aanpassen (dat is ook met vba te regelen, maar dat voert hier te ver).
Ik heb geen verstand van vbacodes.
Dan als de wiedeweerga flink aan de studie, want als je niet weet wat je doet in Excel, dat is niet best.
En terzijde: de filtermethode (hierboven door sylvester-ponte vermeld), is ook een erg goede optie om gegevens te selecteren.

Het werkt uitsteken. Ik ga me inderdaad verddiepen in vba. Ik heb nooit eerder meegewerkt. Ik heb nog een ding niet zo belaangrijk, maar toch. Vba werkt niet als je blad beveiligt. Klopt dat.

Grt.

Het werkt uitsteken. Ik ga me inderdaad verddiepen in vba. Ik heb nooit eerder meegewerkt. Ik heb nog een ding niet zo belaangrijk, maar toch. Vba werkt niet als je blad beveiligt. Klopt dat.
Vanzelfsprekend, want wat zou het voor zin hebben om een blad te beveiligen als je daarmee het aanbrengen van wijzigingen niet voorkomt? Als je de macro wil uitvoeren in een beveiligd blad, dan kun je aan het begin van de macro opnemen: ActiveSheet.Unprotect Password = "excel001"
en aan het eind: ActiveSheet.Protect Password = "excel001"
Dit is op dit forum al vaker aan de orde geweest. Je moet je echt in de beginselen van vba verdiepen, anders kun je hier vragen blijven stellen (wat overigens niet verboden is). Een code gebruiken en die niet begrijpen, dat vind ik zeer gevaarlijk.

Laatst bewerkt:
Dank je.
Markeer de vraag als 'Opgelost' a.u.b.

Ik weet dat ik in herhaling val, maar heb nog een verzoekje. Ik heb geprobeerd password op te nemen in jouw formule, maar kreeg "compileer fout". Ik doe waarschijjnlijk iet niet goed. Ik heb precies gedaan wat jij hierboven beschreef. Zou je mij kunnen vertellen wat ik fout doe.
grt.

Twee opmerkingen:
1. Als je blad 1 volledig beveiligt, dan is zoeken niet meer mogelijk, want er moet in F3:F6 wat ingevuld kunnen worden voordat je op de zoekknop kunt klikken. De beveiliging mag dus sowieso niet voor die cellen gelden.
2. Om met alle mogelijkheden van invoer rekening te houden, moest er een kleine aanpassing plaatsvinden, en er ontbrak ook een dubbele punt. Probeer de bijlage (wachtwoord voor blad1 is excel001).

Hallo zapatr,
Ik heb een foutje ontdekt in de formule of niet aangedahct. Ik heb geprobeerd dat verhelpen, maar kom helaas er niet uit. Dus dan maar aan jou vragen. Jij weet denk ik waar het aan ligt. In blad2 heb ik dus die namen staan ondeer A2 en iets verderop A6 met tussen ruimte. Het probleem is nu als ik bv.Een aantal namen achter elkaar schrijf A2, A3, A4 enz zonder leeg ruimte daar tussen, dan krijg ik alle namen te zien terwijl ik alleen JANSZEN zoek.

Grt.

Zie de bijlage.
Als hiermee je probleem van de baan is, markeer dan de vraag als "Opgelost" a.u.b.
Overigens: als de adresgegevens afwijken van het normale stramien (kolommen of rijen niet ingevuld, of anderszins afwijkend), dan kunnen er nog allerlei uitzonderingssituaties ontstaan waar alsnog rekening mee gehouden moet worden. Elk zo'n situatie komt neer op het toevoegen van een extra if...then voorwaarde en dat is niet moeilijk. Maar als het er erg veel worden, dan kun je beter je toevlucht nemen tot de filtermethode, zoals hierboven al genoemd. Want je kunt natuurlijk je bestand eindeloos blijven aanpassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan