• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken van tekst in diverse cellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter tonku
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tonku

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2011
Hallo allemaal,

Ik wil in Excel op bv werkblad 3 in diverse cellen een tekst laten zoeken. De tekst kan in bv 3 verschillende cellen voorkomen en kan tekens bevatten als "- ", "< ". Deze tekens moeten eruit gefilterd worden, zodat alleen de tekst overblijft. Deze tekst, die overblijft slaat dan op een waarde die in de cell voor deze tekst staat. Deze waarde heb ik dan nodig in werkblad 1. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Ik heb zelf al wat zitten proberen, maar ik kom er niet uit.

Voorbeeld

In de eerste kolom bevinden zich drie cellen (A1, A2 en A3) met waarden: 12, 14 en 16.

12
14
16

Achter deze cellen staat in de volgende cell (B1, B2 en B3) staat "< Henk".

Nu ben ik opzoek naar alleen Henk, maar deze kan achter 12 of 14 of 16 staan. Staat "Henk" achter 12 dan heb ik de waarde 12 nodig op werkblad 1 kolom 1 cell 3.
Staat "Henk" achter 14 dan heb ik de waarde 14 nodig op werkblad 1 kolom 1 cell 3.
Staat "Henk" achter 16 dan heb ik de waarde 16 nodig op werkblad 1 kolom 1 cell 3.

Alvast bedankt.

Tonku

Is dit het?
In D1 kun je de naam veranderen om het resultaat in D2 te zien.

Bijlagen

Deze formule zal u wel verderhelpen:

Code:
=VERSCHUIVING(INDEX(B1:B5;VERGELIJKEN(D1;B1:B5;1));0;-1)

Hallo Thoralf,

Het is ongeveer wat ik bedoel, maar als ik de formule ga kopieren of aan ge passen dan vallen de { } weg en dan werkt het niet meer zoals in je voorbeeld.
Hoe kan ik zorgen dat de formule intact blijft. Ik denk dat ik dan een heel stuk verder kom.

Groeten.

Ton.

sluit de formule af met CNTR SHIFT ENTER en de accolades verschijnen om de formule.

Nog een vraagje

Hallo allemaal, alles werkt nu bijna zoals ik zou willen. Het enige probleem is nog dat de sheet door verschillende mensen word ingevuld. De ene persoon gebruikt hoofdletters en de andere kleine letters. Is hier ook nog een manier voor om dit in de sheet, die thoralf voor mij heeft gemaakt, te verwerken in de substitueren formule? Is het ook mogelijk dat er op 2 variabellen gezocht kan worden. Bv een cijfer en een letter, waarvan er dan 1 herkent zal worden. De herkende variabele word dan gebruikt.

Groeten.
Ton

Laatst bewerkt:
Kun je met valideren niet voorkomen dat onjuiste invoer plaatsvind?

Als je je bestandje, ontdaan van gevoelige info, plaatst kan er ook gerichter naar een oplossing worden gezocht.

excel bestand

Ik krijg helaas het bestandje niet geupload. Ik weet niet precies wat ik fout doe, maar het lukt niet. Is er nog een andere manier?

Groeten.

Ton.

Hallo Ton,

Allereerst maar even het probleempje met hoofd- en kleine letters opgelost.
Mocht je werken met 2003 of eerder, dan moet je de functie KLEINE.LETTERS vervangen door HOOFDLETTERS (die versies kennen de functie KLEINE.LETTERS niet).

Bijlagen

bestandje

Hallo allemaal,

Ik heb het bestandje bij de vogende link gestalt. Ik heb ondertuseen van Thoralf al een aanpassing gehad en die werkt goed om met de hofdletters en de kleine letters te werken. Als er nu nog een mogelijkheid is om ook naar een cijfers te laten zoeken zou ik helemaal blij zijn. Ik heb het geprobeerd uit te leggen in op de eerste pagina van het bestandje.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-RGX4FDSWZQ6T.xls
Alvast bedankt voor de superhulp.

Groeten.

Ton.

Hallo Ton,

Heb je de formule, zonder de aanpassing voor hoofdletters en kleine letters al eens geprobeerd met de tekst henk en met Henk en met bijv henk 1?
Zoals je het nu presenteert lijkt het alsof je werkt met slechts 1 letter. En zo heb ik jouw oorspronkelijke vraag niet gelezen.

Hallo Thoralf,

Omdat ik niet de enige ben die de file invult en we met bv een henk1 en 2 zitten lijkt het mij makkelijk als hij in de formule naar bv henk zoekt en naar bv de 1. Dan word ongeacht hoe je het invult de volledige naar of alleen henk of alleen een cijfer de juiste invulling gekozen. De file met kleine leters werkt perfect en als het niet kan om ook op de cijfers te zoeken ben ik met de laatste aanpassing ook al heel blij.

Ik zie zo snel geen oplossing voor jouw laatste vraag. De formule die ik gemaakt heb levert je het eerste voorkomen van de zoekterm in de rij van termen waarin gezocht wordt. Dat betekent dus als je als zoekterm enkel de letter h gebruikt, zal er alleen Henk komen als Henk in een cel staat met een lager rijnummer dan Hans of Rachel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan