• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken vanuit een plaats in meerder bladen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is moeilijk uit te leggen, maar ik ga het proberen.
Wat ik wil is het volgende. Ik wil dus vanuit een blad in meerder bladen kunnen zoek.
Dat kan met der eerste formule. Ik kan met die formule dus op achternaam voornaam en een nummer zoek. Maar in die lijst waar ik zoek komen meerdere name met dezelfde achternaam voor.
Ik heb dus een formule nodig die dan alle namen die hetzelfde zijn aangeeft en dat kan dus met formule twee. Ik dacht nu dus als ik deze twee formules kan combineren, dan kan ik op achternaam, voornaam en nummer zoeken en als er meerder namen voorkomen die het zelfde zijn, dan komen die te voorscijn.

Ik hoop dat dit duidelijk is.

Zie bestandje hierboven. Bestandje van HSV (Harry) komt aardig in de buurt.

Is moeilijk uit te leggen, maar ik ga het proberen.
Wat ik wil is het volgende. Ik wil dus vanuit een blad in meerder bladen kunnen zoek.
Dat kan met der eerste formule. Ik kan met die formule dus op achternaam voornaam en een nummer zoek. Maar in die lijst waar ik zoek komen meerdere name met dezelfde achternaam voor.
Ik heb dus een formule nodig die dan alle namen die hetzelfde zijn aangeeft en dat kan dus met formule twee. Ik dacht nu dus als ik deze twee formules kan combineren, dan kan ik op achternaam, voornaam en nummer zoeken en als er meerder namen voorkomen die het zelfde zijn, dan komen die te voorscijn.

Ik hoop dat dit duidelijk is.

Zie bestandje hierboven. Bestandje van HSV (Harry) komt aardig in de buurt.
Oke, dus zoals ik hem had, alleen dan nog met een achternaam erbij.

Als je het weer via zo'n soort gefilterde lijst wilt dan moet het met complexe formules of VBA. Ik zal je (morgen ofzo) wel kunnen helpen aan zo'n formule.

Als het er om gaat om altijd op 1 uitkomst uit te komen dan moet je eens kijken bij de DBLEZEN functie. Deze is veeeeellllll makkelijker, maar geeft alleen uitkomst als er maar 1 uitkomst is.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een voorbeeld bijgedaan hoe het eruit moet zien, echter zonder formule. Ik heb nog geen formule kunnen schijrven/ vinden die aan de eisen voldoet.

grt.

Bijlagen

Op 1 kolom na voldoet mijn oplossing aan jou vraag !
Een kleine inspanning van jou kant zou zeker geapprecieerd worden !!

Ik kom er zelf niet meer uit, vandaar. Ik ben ook niet zo goed in excel....makelijkere formules kan ik wel aan,. Maar dit is een lastige formule....

Hierbij.

Kies blad om op te zoeken.
Hierna kan je zoeken op (een gedeelte van de) achternaam EN/OF voornaam EN/OF nummer.

Bijlagen

Paul je bent geweldig.
Dit is inderdaad wat ik zoek.
Bedankt.:thumb:

Of ik die formule snap, nee niet echt. Ik ben nu aan het bestuderen.
Ik merk wel, dat als ik iets aan het uiterlijk van excel verander, bv rijen toevoegen dan werkt de formule een niet.......
Maar als je het wil uitleggen graag.

grt.

Of ik die formule snap, nee niet echt. Ik ben nu aan het bestuderen.
Ik merk wel, dat als ik iets aan het uiterlijk van excel verander, bv rijen toevoegen dan werkt de formule een niet.......

grt.
Dat komt omdat ik in de formule gebruik heb gemaakt van rij(). Als je een rij invoegd dan veranderd die waarde. Ik heb rij() gebruikt om de formule in eens te kunnen gebruiken voor alle rijen.

Maar als je het wil uitleggen graag.
Als ik tijd (en vooral zin) heb zal ik de formule proberen uit te leggen.

p.s. heb je al eens gekeken naar formule evalueren? Hier kan je stap voor stap door de formule lopen en zien wat er gebeurd.

In het kort komt het erop neer dat ik 6 voorwaarden stel, die per rij resulteren in een WAAR (1) of ONWAAR (0). Met de OF (+) en EN (*) kijk ik wat per rij de uitkomst is van al die 1-en en 0-en. Als de totale uitkomst van een rij groter is dan 0 (aan de voorwaarden is voldaan) dan geeft hij het rij nummer. Vervolgens geeft rij()-7 voor cel A8 het kleinste rij nummer(8-7=1), cel A9 geeft zo vanzelf het op 1 na kleinste rij nummer (9-7=2).

Het voorste gedeelte: =ALS(EN(D$3="";D$4="";D$5="");NB() zorgt er voor dat de formule in een fout resulteerd (door de NB()) als D3, D4 en D5 leeg zijn.

Laatst bewerkt:
Paul bedankt voor de uitleg.
Ik heb nog een vraagje. Ik ben hele tijd mee bezig, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik wil een aantal rijen toevoegen. Als ik dat doe dan werkt de formule niet. Kun je mij misschien vertellen hoe ik dat moet doen.

Laatst bewerkt:
Paul bedankt voor de uitleg.
Ik heb nog een vraagje. Ik ben hele tijd mee bezig, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik wil een aantal rijen toevoegen. Als ik dat doe dan werkt de formule niet. Kun je mij misschien vertellen hoe ik dat moet doen.
In de bovenste formule (A8) staat: rij()-7. Verander dit in 1. Voor de formule hieronder verander je de rij()-7 in een 2 ....enzovoorts.
Wel alle formules bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER, dan verschijnt er vanzelf {} om de formule.

Ik heb gedaan wat je zei, maar ik krijg de formule niet aan de praat, wat doe ik fout.
Zie bestandje.
Ik schreef: Verander rij()-7 in 1, jij hebt rij()-7 veranderd in rij()-1. De formule hieronder verander je RIJ()-7 in een 2, enz...

Tevens zie ik wel dat bij invoegen ook dit gedeelte veranderd: RIJ($4:$34), zorg dat hier altijd RIJ($2:$32) staat.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan