• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoekfunctie in dropdown

Status
Niet open voor verdere reacties.

lindaH1979

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2014
Hallo,

Ik heb in een Excel bestand een dropdown button gemaakt waarmee mijn collega's een leverancier kunnen selecteren en de bijhorende contactgegevens automatisch worden ingevuld. Nu moeten zij alleen de hele lijst door om bij de juiste te komen, en soms staan deze op een andere manier in de lijst dan verwacht; bijvoorbeeld eerst de voorletter en dan de achternaam, dat zoekt lastig als je de leverancier ergens anders in de lijst verwacht.... Is er een mogelijkheid dat wanneer men een deel van de naam tikt in het betreffende veld dat alleen de leveranciers zichtbaar worden die deze volgorde van letters bevat?

Ik hoor graag!
Groeten Linda

Sorry, ik zat in de mobiele versie van de site en daar zag ik de bijlage niet.
Dit is deels een oplossing van het probleem. Nu vind je namelijk alleen de namen die met de ingetoetste letter beginnen. Als men zoekt naar De Koning en zij beginnen met de 'K' zullen zij de leverancier niet vinden...
Heb je hier ook een oplossing voor?

Met deze lijst kun je nog steeds alleen maar zoeken op de eerste letters van de naam...
Het gaat erom dat wanneer je 'Installatiebedrijf Visser' zoekt en je tikt Visser in je bij de juiste cel terecht komt...

Dat is wat ik bedoel ExcelAmateur! Maar hooooeeeee krijg ik die functie nu in mijn dropdown menu?
(Ik ben niet zo'n whizz in programmeren enzo... Zeg maar helemaal niet dus graag Jip en Janneke taal... :))

Het is een kwestie van goed kijken hoe het is gemaakt.
De lijst met namen heeft een Naam (zie het vak boven A1)
De macro kunje kopiëren en in je eigen bestandje plaatsen.

Anders je bestandje hier plaatsen, kan ik het voor je doen als niemand me voor is.

Of anders het voorbeeld van "snb" gebruiken, dit werkt gelijk vanaf de eerste letter.

Aan jou de keuze,
Suc6

Ik voeg (een deel van) mijn bestand toe, zou je kunnen kijken of je het hierin kunt plakken?
In het originele bestand hangen hier nog 149 tabbladen achter, dus ik hoop dat het makkelijk te kopieren is! :confused:
Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Kijk of het naar je zin werkt.

Heb je het bestandje van "snb" ook bekeken?
Die is misschien wel makkelijker.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad hoe ik het bedacht had! Hoe kan ik dit nu kopiëren naar mijn eigen bestand met 150 tabbladen??

Als dit de originele bladen zijn kun je die dan niet wisselen?
Ik heb er alleen Blad1 bijgezet om het te laten werken.

Maak er even een andere naam van en probeer het daarop,
dan blijft het originele bestand intact, kun je naderhand als het werkt de naam weer veranderen.

Zo werkt het met het voorstel van "snb"

Ik heb even een inpak programma gedownload.

Kijk wat je beter of makkelijker vind werken

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi EA,

Ik kom er niet uit om het bestand zo te krijgen dat het ook op de andere bladen werkt... Het bestand is te groot om hier te uploaden...
Kan ik het bestand misschien naar jouw mailen? Dan kun je zien hoe het originele bestand er uit ziet en me dan uitleggen welke stappen te nemen...

Groeten Linda

Linda,

Heb je ook het andere bestandje met het voorstel van snb bekeken?
Daar zit een klein stukje code achter het blad.
Volgens mij is dat makkelijker, ook als er nog namen bij komen, hij past de lijst gelijk aan.
Bij het eerste bestandje moet je dan ook de formules aanpassen.

Ik zou zeggen als je niet te ver van Rotterdam zit, kom ik even langs.
Mijn email adres plaats ik niet.

In het bestand van snb kun je alleen zoeken op basis van de eerste letters van een leverancier, dus weer niet als het anders geschreven staat dan gedacht...
Helaas zit ik niet in de buurt van Rotterdam... Ik ga nog wel even zelf kijken. Bedankt in ieder geval!

Linda,

Ik woon ook niet in Rotterdam maar in de omgeving.
Met een beetje geduld en tijd, zal het je best wel lukken.

Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan