• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoekfunctie maken in excel tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneclarisse

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2007
hallo,

ik heb een bestand (wat ik hier even heb toegevoegd) wat eigenlijk heel simpel is:

elke horizontale rij hoort bij een automerk.. de codes (5 cijferig) zit geen regelmaat in of iets dergelijks het zijn gewoon afzonderlijke codes

bijv : 45456 34322 19342 = toyota

en zo honderden codes op 1 blad.

wat ik nu zou willen hebben is een invoer veld (in plaats van cntrl F) zodat wanneer je een code of codes invoert gelijk de horizontale rij krijgt op een nieuw blad of ingekleurt of iets dergelijks

om het even toe te lichten wanneer ik zoek op 45456 wil ik het hele horizontale rijtje krijgen wat daarbij hoort

ik ben alleen niet zo;n ster in Excel, weet iemand een eenvoudige oplossing voor mijn vraag??

alvast bedankt

gr

rene

Beste Rene,

Het toeveogen is mislukt. Je zult je bestand eerst moeten zippen of rarren.
Heb je al eens gedacht aan de standaard filtermogelijkheden van Excel?
Ga in de tabel staan Data > Filter > AutoFilter.

Groeten,
Richard

hey

oke ik heb hem nu in gepakt en nu zou hij te openen moeten zijn, zou je er even naar kunnen
kijken,dan snap je beter wat ik bedoel

alvast bedankt

gr

rene

Bijlagen

Zijn de code's in kolom A uniek? of is alleen de combinatie van de 3 code's uniek?

Je zou kunnen werken met VERT.ZOEKEN, de vraag is alleen of je moet zoeken op 1 , 2 of 3 codes.

@ TS: Ik merk dat je dit topic ook elders hebt opgestart, nl. http://www.worksheet.nl/forumexcel/showthread.php?t=54643

Velen vinden crossposting niet leuk, vermeld toch even aan de gebruikers hier (en daar) dat je het topic ook op een andere plaats hebt lopen, zodoende gaan gebruikers het wiel niet meermaals uitvinden. Een kleine moeite die de vele vrijwilligers veel meer waarderen dan simpelweg crossposten.

vert zoeken

Zijn de code's in kolom A uniek? of is alleen de combinatie van de 3 code's uniek?

Je zou kunnen werken met VERT.ZOEKEN, de vraag is alleen of je moet zoeken op 1 , 2 of 3 codes.

allereerst dank voor je reactie,

Nou je moet het in principe zo zien dat die codes horen bij automerk en tot stand zijn gekomen door onderzoek (door mij) dus alle codes zijn uniek in principe, het enige probleem is, ik heb nu voorbeeld bestandje gepost met maar paar codes. maar het echte document telt duizend (en) codes allemaal uniek en geen 1 hetzelfde.... dus wanneer ik een code moet zoeken zou ik iets willen maken waar ik dat in kan invoeren, dus niet CTRL F maar iets soortgelijks wat dan de horizontale reeks gelijk markeerd ofzoiets...

gr

rene

Wat is er mis met Data > Filter > AutoFilter?
Je filter eerst op de eerste kolom, dan op de tweede en eventueel dan op de derde.

Een andere oplossing is dat je een hulpkolom maakt bijv. D met daarin de functie:
Code:
=A2&B2&C2
zodat van de drie codes één unieke lange code wordt gemaakt.
ALs je dan via Ctrl+F gaat zoeken in de waarden kun je je code zo vinden!

Richard

hey,

nou cntrl F werkt nu al faal loos, maar waar het even om gaat is dat hij de code uit de horizontale rij herkent en t liefst het hele horizontale rijtje ergens anders neer zet of even een kleurtje geeft.....

gr

rene

Dus je ziet rij 1 t/m 50 op je scherm, terwijl rij 12.345 wordt rood weergegeven? Wat heb je daar aan?
En met de filter zie je toch direct alleen de gezochte rij?
Ik snap het nog steeds niet helemaal.

Alternatief (vanwege de kleurtjes) zou voorwaardelijke opmaak zijn, maar over duizenden regels is dat wat traag.
Je kunt de weergave van een cel afhankelijk stellen van een andere cel, desnoods een lege cel waarin je je zoekwaarde invult. Zie www.excellerend.nl, gevorderdencursus - Voorwaardelijke opmaak.

Wat ook kan is op een ander tabblad werken met vert.zoeken., en dan en paar cellen naast elkaar om alle codes op te halen.

Richard

nou het is als volgt

je moet het zo zien je hebt 5 cijferige codes bijv 23445 die hoort bij een voertuig dat voertuig staat na een opsomming van die 5 cijferige codes aan het einde genoteerd

dus bijv 23434 45345 12321 09989 = Toyota

en volgende horziontale rij ---> 78453 23422 03424 = BMW

nu komt het dus voor dat ik alleen een nummer heb en wil weten bij wat voor HORIZONTALE reeks die hoort, dus ik wil weten in welk rijtje 78453 staat en het liefst wil ik dat rijtje even los ergens anders neer zetten (want dit moet ik weer gebruiken)

gr

rene

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan